أنت

في حياتي كلها أتوقع أن تكوني بذرة الضوء التي لا أدري كيف تنمو بداخلي لتنير اليوم، لكن أثرك أعجز ـ لازلت ـ عن التعبير عنه **** ، ولكنكِ تفرحين، وها أسنـانك تظهر .. ف تبتسمين :) وتطلع الشمس، هذه المرة ليس عنِّي بل عن جميل مرورك كلما حدث ... أمــــــــانـــــة عليكو أي حد يعدِّي هنا يترك تعليقًا .. ليستمر النور :)

الاثنين، 5 مارس 2007

اتكتم !!أخــرس ...



في الحقيقية ( المفروض لما أكتب حاجة ما أقولش ف الحقيقة ، لأن ده بيعطي إيحاء إني كداب!! ) ... بعاااني بشكل كبير ، ومتزايد طوول الوقت مني ! ، وكثيرًا (جدًا) ما أكون مطالبًا بالصمت لحــد الخرس !! ، أو الكف عن(التهريج) !! ، وهما ينطبقان على بعضهما عندي في الحقيقة !! ، ولا أعلم كيف !! ......

لا أكتب ذلك ليحدد لي أحد ما (وصفة) لكيف تتخلص من لسانك، أو ليقول لي أحد (الصمت زينٌ والسكوت سلامة ، فإذا نطقت فلا تكن مكثارًا !! )، ولا لكي أتلقى برقيات مواساة أن ( لا بأس ، ولكن حاول أن تقلل !...)، ولا لكي أضع نفسي (أضعني) في مأزق حتى ، ولنجعل المبرر من الكتابة آخر ما يرد في الموضوع !

المبررات الممكنة لا نهائية (بالطبع ، يمكنك أن تذكر أي شيء وتضع له مئات التبريرات) ... من قبيل : اللي ما يتكلم يا كثر همه !!، أو لأنه طول الوقت ساكت، فما بيصدق !! ، أو لأنه (رغاااي ) ( ودي الصفة اللي بتلاقي لها شعبية أكثر في هذه الحالات، ويبدو إنها تحمل قدرًا من المصداقية!! ) ....

طبعًا غني عن الذكر المواقف المحرجة التي وضعت فيها بسبب لساني ، وأذكر أيام ما كنت ف الكلية من مية سنة كده ولا حاجة ، واحدة زميلتي كانت تتراجني (بجد) أسكت ف المحاضرة !!!، تقول لي أبوووس إيدك أسكت !!!، الله يمسيها بالخير بقى ! (تلاقيها دلوقتي مفتقدة رنة ضحكتي المميزة !! ) ..بس مش عارف ..


لأ وافتكر قبـــــل كـــده >>> بكثيير ، أستاذ الأحياء ف ثانوي !!، كان تملي مش شايف حد بيتكلم ف الفصل غيري !!..مش عارف يمكن عشان حسي عاالـي شويتين تلاتة !! ... بس حقيقي الموضوع ده بقى عامل لي مشكلة !، أنا تقريبًا المكان الوحيد ( وسط مجموعة يعني) اللي ببقى ساكت فيه المسجد (تحديدًا يوم الجمعة ) وعلى مضض !!!، لأني لو اتكلمت هتضرب بالناار !!
لكن ف الأماكن التانية لسه مفيش ضرب نار ....
أنا عاوز بجد أقول للناس اللي بضايقهم على طووول من كلامي : حقيقي أنا آآآســـف ! ولو إني عااارف إن آآآسـف دي مابتعملش حاجة !! ، بس همــا علمونــــــــــــا كده ! ....شششششششششششش !!






أنا هتكتم دلوقتي ، وهبطـل تهريج !!، وأبقى أكـــمــــل بعديييين >>>>> صور مقترحة !!










هناك 22 تعليقًا:

The Alien يقول...

الفكرة مش ف كتر الكلام
الفكرة ف الكلام نفسه
إنت بتتكلم تقول إيه
الرغاي ده اللي بيحكي ف أي كلام وبيقول أي حاجة
إنت مش كده
إنت راجل بتفكر وكلامك بيعبر عن فكرك
ومش إنت لوحدك اللي بتهرج
كلنا بنهرج عشان منطقش ونموت

تحياتي

عاشقة الوطن يقول...

ياعم ابراهيم
انت شايف ان ديه مشكلة هى فعلا مشكلة

بس انت بتتكلم فى ايه صحيح
فى اى حاجة وخلاص ولا كلام مفيد

ولا انت ايه نظامك بالظبط

بس والله انا كنت هافط من الضحك لما قريت ان زميلتك كانت بتترجاك انك تبطل كلام فى المحاضرة

يالا ياعم ربنا يهديك

frozen love يقول...

هو بعد طبعا اني لسانك حصانك كما قال الاسلاف

احب اقولك اني مش كل الرغي بيودي في داهية
في نقاشات لابد منها..واعتقد انك من هذه المدرسة يا ابراهيم

انا كنت مشغول عنكم (انت وهو يعيني) لكن اول ما عرفت ازوركم جيت على طول اهو

تحياتي

sydalany-وش مكرمش يقول...

......




...



ما أظنش حقدر أقول أكتر من كده

إبـراهيم ... يقول...

أليان /بيشوي ....

كلنا بنهرج ، عشان ما نطقـش نموت ....


بس إنتا برضه مثل أعلى !!

ده إنتا بتتكلم مرة واحدة ف القعدة كلها يا أخي !!


أشوفـك بقى
ــــــــــــــــــ

رضوى /عاشقة : بجد ، آآهـ ، ليه باين إنه تهريج برضه
الله يمسيها بالخير بقى !!

على فكـرة اخواتها كثيييير دلوقتي

ههههه
ــــــــــــــ
أحمد بيه /فروزن
شوفتــــك بالدووونيــــا


فينك يا عم يا عم ؟!!!منوور
ــــــــــــــــ
وش

.....
. . . .. . . .

لو سمحت ما تغيرش الموضوع

مَلَكة يقول...

أصل المشكلة ان فيه بعض الاماكن هتبدأ تطبق نظام الضرب بالنار ده قريب
إن مكنش حدث بالفعل:D
ربنا يعينك يا ابراهيم بقى،الظروف المواتية لسيكولوجيتك في الرغي بتتضائل يوم بعد يوم
ربنا يستر وماتنقرضش انت نفسك يعني

بالمناسبة،كنت بصبح فقط لا غير

نضـــال يقول...

ابراهيم
انت بترغي كتير ليه؟
اسكت شوية بقى
اررررررحمناااااا


لا بجد الرغي والتهريج حاجة جميلة اوي
ادينى اهو مش بنصحك ومش بواسيك
لأ بقولك استمر
وعلى اللي يعرفوك
أن يستحملوك
والله يكون في عونهم بقى
:D

غير معرف يقول...

لا أكتب ذلك ليحدد لي أحد ما (وصفة) لكيف تتخلص من لسانك، أو ليقول لي أحد (الصمت زينٌ والسكوت سلامة ، فإذا نطقت فلا تكن مكثارًا !! )، ولا لكي أتلقى برقيات مواساة أن ( لا بأس ، ولكن حاول أن تقلل !...)



اممممممم كنت عايز أقول ايه
اه...
هو عموما موضوع الرغي ده بلاء من ربنا
في وصفات كتير للتخلص من الللسان لكن الوقت مش هايسعفني أقولها
عموما حااااااااااول متتكلمش كتير فـ(الصمت زينٌ والسكوت سلامة ، فإذا نطقت فلا تكن مكثارًا !! )
اه كنت هانسى
أحب أقولك كمان:

لا بأس ، ولكن حاول أن تقلل !...
سلام يا برنس

micheal يقول...

المشكله مش في الكلام في حد ذاته انما الاهم يا هيما أنت بتقول ايه و هل الكلام ده مفيد و هل بيضر حد و لا بيفيد..هوا ده الاهم...و متهقش يا سيدي حقعد جنبك في اللقاء القادم و مش حخاف..ههههههه
تحياتي لك

حسن أمين يقول...

يا جميل ..
يا جدع .. يا راجل ..يا إنسان .. يا ابراهيم .
حسيت كلامك لدرجة الانقباض ..ووجعتني أوي في قلبي قولتك (آسف) ..
بتتأسف على ايه يا أهبل انت ؟
بتتأسف على وجودك ؟
بتتأسف لأنك ...
والله ما عارف أقول لك ايه ..
بجد انت فيك جاذبية غريبة ..
انت بتكون ساكت .. واللي جنبك لازم يحس ان ه لازم تتكلموا ..
عُمري ما زعلت ولا اتضايقت من كلامك ..
آه كنت باتزرزر أحيانا .. بس كنت باحس انك لازم تبقى كده .. وإلا فلننتظر معا الشمس غدا أن تأتي من المغرب بُعيد الفجر !!
انت وانت وانا عارفين انك لو سكت فأنت مريض ..
يعجبني لون ضحكتك .. باحس انها قاهرة وطاردة للأحزان ..
زي ما تكون بتولع النور (في وشك) عشان عفاريت الأحزان ما تهوّبش نواحيك ..
توضأ بالضحك النبيل يا هيمو ..
فأنا أحبك هكذا .. كلنا نحبك كده ..
تحياتي أيها اليانع .
حسن

-_- يقول...

اهم حاجة ان الكلام يتنفذ ما يبقاش نقش على صفحة من الماء

karakib يقول...

ما تبطلش كلام لو سمحت
لازم نتكلم و نقول و نقول و نقول
أنكتقول رأيك و ترغي فيه
من أمتع الحاجات فالدنيا

Music Gates يقول...

والله انا ناو في ثانوي ياريت تشوفلي حل لرغي بس مشكلتي في حاجتين اني برغي في مكانين يا علي النيت و ده يرجع لسرعتي الزياده في الكتابه فالناس بتطفش و مش بتقدر تجاريني و اسائل عني و انا مع الناس بحب اتكلم لدرجة اني بصدع جداااااا و برضه بتكلم ششوفلي حلللللللل ولا اقولك شوفلنا حل

Music Gates يقول...

اه صح مدونتك جاميله ما شاء الله

إبـراهيم ... يقول...

العزيزة (ملكة) .. إنتي شايفة كده ، هوا إيه اللي هيحصل ف إيه ؟؟؟

أنا بدأت أقلق عليكي إنتي (تخيلي) ، بصبح وأمسي .... منوراااني بعد غيبة ....
.................

نضـال ، يا قهلاً و ســهلاً ... منورة ، الله يكون ف عوني أنا ، أشكرك

...................
رخامة : إزيك يا برنسيس

،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،

مايكل بيه : مش هنخاف ولا هنطاطي ، احنا كرهنا الصوت الواطي


إنتا جاي تبع مين ؟؟ :)

،،،،،،،،،،،،،،،،،،،

حسن يا مغمور يا حبيبي ، على طول منورني كـده ، ومثبتني بكـلامـك العسـل ....
ربنا يخليك ليــا ... حقيقي إنتا إنسان جمييييل جدًا

بقزول لك إيه ، ما تعمل مدونـــة

*******************************
شارم : حاضر !!
%%%%%%%%%%%%%%%%%
كراكيب : هحاول !!!

هدى يقول...

أنا قريت البوست دا أكتر من مرة وفي كل مرة عايزة أرد ومش عارفة اقول ايه

بص ياصديقي العزيز

جايز تكون فيه سلكويات او صفات فينا مش بيفضلها الناس

وانا مؤمنة اننا كلنا بنتغير كل يوم بيغير فينا حاجة

بس التغيير دا اولا لازم يكون التطور الطبيعي للحاجة الساقعة

ويكون نابع من جواك

لكن لو اتغيرت عشان الناس

فاعلم ان رضاهم غاية لا تدرك

وان الناس اللي كانت زهقانة منك

هي اول من هيسالك انت ساكت ليه

لانهم ياما اغبية او ناسيين وفي الحالتين مش يستحقوا منك الاهتمام برأيهم

رغيت انا صح ؟؟

تحياتي

Memo يقول...

لسانك حصانك ان صنتو صانك
تحيات

قلب يحترق يقول...

بعد الشر عليك من الكتمة والخرس

ايه ده ليه كدة بس

تؤ تؤ تؤ

أهم حاجة لما تتكلم تكون مش بتتكلم كلام فاضي

وعبر عن اللي جواك و قوله ومتستكتش

إبـراهيم ... يقول...

هدى : نورتيني ....

و كلامـك صح 100% .... فعلاً رضا الناس غاية لا تدرك ، ياريتهم بفضلوا عارفين كده

بجد ما تبقيش تغيبي
.
ميمو : .. صح لســانـك


هبـة : حمد لله على سـلاااامتـــك ، وما تبقيش تقطعي الجوابات

david santos يقول...

Hello!
Good work, thank you. Of Portugl
Insya Allah

Mahmoud Serag يقول...

مينفعش يا ابراهيم تسكت
متبقاش ابراهيم
انت لو بطلت كلام الواحد يقلق عليك
الرغى و التهريج دى هو اللى بيشع منه روحك الخفيفة -ربنا يجعل كلامنا خفيف عليك - و قفشاتك اللى الواحد ساعات بيستنها و يتوقعها

ثانيا اية الافكار الغريبة و الصور الاغرب اللى انت حاطهها دى ؟ هه
أوعى تقرب من المشابك اللى فى البلكونة
احسن توقع الغسيل فى الشارع
:)

FATMA يقول...

انت فضلت ترغي نص ساعة عشان تشرح
حاجة ممكن تقولها في كلمة واحدة
انا رغاي

Ratings by outbrain