أنت

في حياتي كلها أتوقع أن تكوني بذرة الضوء التي لا أدري كيف تنمو بداخلي لتنير اليوم، لكن أثرك أعجز ـ لازلت ـ عن التعبير عنه **** ، ولكنكِ تفرحين، وها أسنـانك تظهر .. ف تبتسمين :) وتطلع الشمس، هذه المرة ليس عنِّي بل عن جميل مرورك كلما حدث ... أمــــــــانـــــة عليكو أي حد يعدِّي هنا يترك تعليقًا .. ليستمر النور :)

الاثنين، 12 مارس 2007

اســكــنــدريـة >>> تـــااااانـي !!


و آآه.. م العشق يااااني
..... .... كانت هذه الرحلة مختلفة تمامًا عن سابقاتها ، وأنا أزعم أنه لا توجد رحلة
للإسكندرية تتشابه مع غيرها !
لكن ربما يكون المفاجئ ـ بالنسبة لي على الأقل ـ الحضور الأقل للبحر في هذه الرحلة، واكتشاف مسـاحات أخرى من البهجـة بين الأصدقاء ! ... وتحديدًا مع محمود صديقي اللدود ، الذي استضافنـا هذه الأيام .... حتى
قلعة قايتباي ..كانت أجمـل

. ظل ســـؤال مـا يطاردني في هذه
الرحلـة : هل المـكان هو الذي يؤثر فينـا، أم الأشخـاص الذين يتواجدون فيه !!!
للأسكندرية في قلوب الكثيرين مكانة خاااصـة جدًا ، لا سيما في غير فصول الصيف، كمـــا رأيتها ................... .
سأدع الصورة
تتحدث

.
هناك مشاهد للاستقبال ، وأخرى للحفاوة، وأرخى للترحيب
...................................................................................
قبل ما حد يسألني ده أنا و محمود ومحمد سالم ...... مفاجأة الرحلة ، الواد ده
على فكـرة مشكلـة بجد ربنا يسعدك يا محمد يا ابني :) على فكـــرة للأمـانة
العلمية إحنـــــا ما كنااااش رااايحين فرح ، ولا حـاجة ! ، هوا بس المسكين (
محمد) كان ـ ياولداه ـ لسـه راجع من الشغل ، وخدناه على مشمه ، لأن صاحبه كان
عاوز يجيب هديه ( أو ما شابه) لحد عزييييز عليه قوووووووي ، عزيز عليه
موووووووت ، والكلام ده ( لامؤاخذة بقى ) لاااازم يتقال ، ربنـــــا يهني سعيد
بحفيظة

سيبكم من ده كللله ، شوفتونيـــش وأنا أمام
مكتبـة الإسكندرية ، وقد أوليتها ظهـري غير عابئ بما فيها من درر !!!
مكـتــبـــة الإسـكندرية ... و إيه يعني !! ( لم أقابل يوسف أمامها كما كان مفروضًا) ه
هوا طبعًا مش مطلوب مني (من فضل الله ) ( لاسيمـا إن الموضوع ملوووش علاقة
بالمدونين خاااالـص) إني أكتب تفاصيـل الرحلة
بس أنا حبيت أفكر نفسي بالرجل الذي كان يتحدث عن صلاة ( الدِمعـــة ) !! ،
و .... إني أول يوم لم أر البحر !! ... و ..... شكرًا يا محمود
قوووووووووووووووي
وياريت كـل مـرة كده

كـانت هذه الصور من تصوير صديقي العزيز
محمد العدوي رفيق الدرب و الرحلة، بعد توجيهات سيادتي طبــعًا ....

و يمكن آخر أهم مـكان كنــا فيه ( يتحكي عنه يعني ) كــان ده .....


ثم أعلن القطـار ... عن الرحيـــــل !


هناك 27 تعليقًا:

Tamer Nabil Moussa يقول...

ازيك ابرهيم

اخبارك اية

طمننا عليك

.
تحياتى

غير معرف يقول...

المـكان هو الذي يؤثر فينـا، أم الأشخـاص الذين يتواجدون فيه !!!
راى : ان الاشخاص طبعا الموجودين فيه ... زى مثالا لما كنا بنحب نروح رحلات المدرسة مع صحبنا مع اننا كنا فيه مثالا مع الاسرة الاسبوع اللى فاتت وطبعا نسبة الاستتمتاع مختلفه تمام
بالنسبة لاسكندرية بقي ... انا عن نفسي بعشقها ومشوفتش امل منها لغاية دلوقتى ..
بين قوسين : احب اهنى من لقط الصور الثانية لانها كلقوطة بحرفيه كويسة

غير معرف يقول...

اية صادق

Hannoda يقول...

أعتقد بشده إن المكان و المود اللي بتكون فيه و ظغنت رايح المكان همّ اللي بيأثروا أكتر

وده برضه على حسب المتأثِّر
يعني أنا مثلا فيه عشق كبير بيني و بين رأس البر بالرم إني ماعرفش فيه حد و ماروحتهاش غير مرتين.. و المرتين كنت معظم الوقت لوحدي


الصور عجبتني جدا .. بس انت ماقلتش ده مطعم ايه و الصورة اللي ع البحر ده فين؟؟

وده بقى استغرق وقت كبير مني و أنا بدور في التفاصيل اللي في الصور عشان أعرف و ماعرفتش

وشكرا ع اللينكات المهمة اللي حطيتها

تحياتي

Heba Al_Menshawy يقول...

الاسكندرية من اجمل محافظات مصر ... عروسة البحر المتوسط
صحيح مش افضلهم بالنسبة ليا لكن من اجمل المحافظات اللي بحب اشوفها
بس زي ما قال
anonymous
الاهم واللي بيدي جمال فعلا لأي مكان تروحه هو الصحبة .. ممكن تروح مكان في منتهى الجمال بس الناس اللي معاك لا تطاق تخليك متحبش المكان دا ولا تحب تفتكره ... يتوقف على الاشخاص اللي معاك

admelmasry يقول...

طب ما انت حلو اهه

مش كنت تاخدنا معاك ؟

دي اسكندرية برده يا معلم

ربنا يهني مصراوي بسكدنريته

وسعيد بحفيظته يا سيدي

والسلام

The Alien يقول...

أيوه ياعم قضيتلك يوم حلو ف إسكندرية
عقبالي لما أخد أجازة وأروح أي حته

أنا بستمتع بالأماكن بشكل مختلف لما ببقي لوحدي عن لما ببقي مع بشر
مقدرش أقول مين احلي
هي طريقة التأثير بتختلف
بس الاستمتاع واحد

تحياتي

مَلَكة يقول...

طب بص والله هي حقداية صغنينة للغاية يعني عشان حرام تفضل واقفة في زوري وأشرق،فأطلعها أحسن ولك الأجر والثواب
ياعم ياعم اسكندرية واصحاب وصور وشتا
اوعى وشك
شكلها كانمت رحلة كميلة بجد
ربنا يسعدكم جميعا

آه كنت هنسى
الناس والمكان بيخلقوا حالة متكاملة من السعادة
اه لو فيه طرف مش موجود هيكون فيه سعادة برضو انما هتبقى ناقصة
مش ساعات اما تكون في مكان جميل لوحدك تتمنى الناس اللي بتحبهم يكونوا معاك؟؟

بس أحياناً لو الناس معاك في مكان عادي مبتحبهوش ممكن يهونوا كتيير عليك،بل ممكن تحب المكان بعدها عشان بيفكرك بقعدتهم معاك فيه

وسمعني أحلى سلام اسكندراني:D

إبـراهيم ... يقول...

2 تامر بيه : كللله تمام
ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ

آيـة : إزيـك ؟ ، نورتيني و فكرتيني
فكرتيني بالذي مضى ...... إسكندرية عروسـة بحرها المالح ، لكن عشان خاطر الناس التانية، فيه أحلى منها كثييير

واللي لقط الصور بيشكرك جــدًا
ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ
هنووود ... يا دي النور، يااادي النور
هبقى أشوف موضوع رأس البر ده الصيف ده إن شاااء الله ، يعني كنا ف مطعم، وكافيه ، وكــده بقى
و .. كويس إنـك خدتي بالك من اللينـكــات

تحياتي
***********************
هبة
قالوا قديمًا اختر الرفيق قبل الطريق

تحيااااتي
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

عــيل شــقي يقول...

انا رأأى ان ماتروحش اى رحلة عبيطة علشاان ماتتفاءجش بالرحلات اللى زى رحلة السكندرية




وربنا يخليك قولى انت غيرت كلمت كومنت
من انهى مكان فى
التامبلت

وشوشني يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
وشوشني يقول...

..............
اعتقد ان المكان مهما ان كان احلى مكان في العالم مش هيبقى حلو الا مع ناس تحبهم ويحبوك او حتى على الأقل تعرفهم لأن مع الأصحاب بتحس انك لسه زي ما انت انت نفس الشخصيه هم هم نفس اصحابك بس بتغير الجو اللي حواليك لكن لما تروح لوحدك او حتى مع اي حد من العيله الكريمه اعتقد انك لازم هتتعرف على اي حد تتونس بيه وممكن بكون الواحد ده مش في نفس مستواك مش قصدي المادي بس قصدي اي حاجه في الأخلاقي في الإجتماعي في معامله مع الناس في اي حاجه وممكن مع الضغط يخليك تتغير في المدة بتاعة الرحلة والله اعلم هيغيرك دايما وهيغير سلوكك المؤلوف ولا لأ بس طبعا مافيش مانع ان الواحد يتعرف على ناس جداد بس لازم الأصحاب عشان ماتحسش بالوحدة فتعمل اي حاجه عشان تصاحب اي حد مهما ان كان
...................
تعليق انما ايه مش عايزه كلام تاني

مَلَكة يقول...

نا عايزة اسافر هناك دلوقتي حالا
منك لله طلعتها في دماغي ومش راضية تخرج منها

دعاء عادل يقول...

شكلك روشت يا مان
يا بختك يا عم يعنى لازم تقعد تغيظ فينا كده ماشى
بجد انا نفسى اسافر اسكندريه
اووووووووووى
ده مش حسد ولا حاجه


:)

المـ(همس)ـشاعر يقول...

الله جميلة أوى إسكندرية :)

عقبال ما أروحها :)

على فكرة المصور شاطر أوى :)

و اذ سمحت .. أنا هاغش فكرة الألبوم دا من عندك :)

ممكن ؟

إبـراهيم ... يقول...

آدم بــيــه :
زورونـا تجدون ما يفرحكم ...
وااااحـشني يا واااد ، إبقى تعالى على طوووول

*******************
The alien :
دايمًا منورني ، دي مكنتش أجازة على فكـرة ... دي كانت عُطـلة !!
أوقات بتبقى لوحـدك ...على طوووول !!
................................

ملكة : منوراني
الحقد ده جديد، ولا هوا هوا من ساعتها ؟!! ، عمومًا حقـد سعادتك تخطيط لمستقبلنــا ( مش عارف إزاي، بس هوا كده...) عجبني تفصيل الكلام ف فلسفة المكان و الأصدقاء .... حلو فعلاً

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
عيل شقي :
عاوزك تيجي كل شوية كده
ومكان الكومينت لما تبقى معايا أون لاين أقول لك يا جمييييييل

منورني

Camellia Hussein يقول...

بحقد عليك بحقد عليك بحقد عليييييييييييييييييييييك....ناس ولاّ مكان أنا بالنسبة لي اسكندرية كفاية مش بحتاج مخلوق هناك ..اسكندرية هي حبيبي اللي لما أقابله أبقي عاوزة أكون /عاه أنا وهو وبس والعالم كله ورا ضهري..........ايه الرغي ده كله ..معلش عشان هي اسكندرية عموما يا سيدي حمدا لله علي السلامة وعقبالي يااااااااااااااارب
آه صحيح...بحقد عليك!

غير معرف يقول...

بصراحة أنا شفت الصور ، وأحلى حاجة إنكو مجموعة شياي مع بعضيكم ، وزي القمر

متغيرة شوية يقول...

كده تروح اسكندرية ومتقوليش ..
يا بختك ..انا عايزة اروح..

الصور حلوة يا ولد على فكرة

غير معرف يقول...

السلام عليكم

أكيد المكان مع الاصدقاء حيكون له
تأثير مختلف
بالطبع حيكون أحسن كتييير

ولكن هذا لايمنع من عدم وجود أصدقاء ويبقي المكان ممتع للغاية
(ما انا ممكن اتعرف علي ناس جديدة)

وأيضا لا يمنع أن وجود الاصدقاءفي صحراء إن كان أو بستان
سيجعل للمكان روعته الخاصة

فهمت حاجة؟!!
أنا نفسي ممش فاهمة
:D

سلام

moorgen يقول...

هااااااااى ابراهيم ازيك

ســـؤال مـا يطاردني في هذه
الرحلـة : هل المـكان هو الذي يؤثر فينـا، أم الأشخـاص الذين يتواجدون فيه !!!
اقولك الاساسى الاشخاص هما اللى بيأثروالانك لو مش حبيت الاشخاص اللى فى المكان مش هاتقدر تكون
فيه
وعموما دى وجهة نظر

ابراهيم انا دخلت عشان محرمكش من حاجة
:P

إبـراهيم ... يقول...

مريم ..وشوشني :
منوووور يا جميييل ، وفي انتظـار أغاني الـ MTM من عندك ، حيسوو إني ما بحبهمش

متشكرين ع الكلام الجامـد ، والحضور الحلو ... تحيااااتي ، وسلامي للأمورة مي ، والمرة الجاية تبقي تجيبيها معاكم

$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$
ملكــة : تاني

والله وأنا كماااااان !!
بس سيبـك إنتي ، إنتي منورة المنتكة

**************
هييييييييييييييه
مركز الكون وصــلت يا رجاااالة
إزيـك يا دعااء نورتي المدونة .. أخيرًا
فين يا ستي المتابعات الإعلامية لليوم الأخير ، كنت عاوز أشوفـك هناااك ، ياللا حصل خير
تحياااااااتي برضه
ـــــــــــــــــــــــــــ
الجميلة آيـة
نورتي .... إسكندرية جميـلة فعلاً .. و العرض بتاع الصور تحت أمرك يا فندم .. و ما تبقيش تغيبي بقى

*****************

زحل الفلكي يقول...

بقالي كتير مدخلتش عندك
ولا عندك

وحظي ان البوست اللي ادخل عليه يكون عن محبوبتنا كلنا الاسكندرية

كتبت عنها
وانت كمان كتبت عنها
وهو
وهي
كلنا كتبنا عنها

لكن نتفق في حاجه واحده
اننا كلنا بنحبها
ومش ممكن نزهق منها

الا قولي
مشفتش ميدان زحل الفلكي جنب حلقة السمك في الانفوشي

واللا جنب المكتبة

واللا في المنتزه

واللا الرمل واللا المنشية واللا واللا واللا

بجد
بحبك يا اسكندرية

ابقا طمنا عليك
وعلى اللي معاك

عاشقة الوطن يقول...

ايه ياعم ابراهيم شوقتنا لاسكندرية والله الواحد مهما راح اسكندرية برضه بيتشوق لها

ااااه يااسكندرية

محمد عز الدين يقول...

هيما معايا
أنا هسيب تعليق أول
ويا رب مايكونش أخير
لأنك لمست منطقة
خاصة جدا جدا عندي
إسكندرية
يعني الحياة وانت من غير قيود
وع العموم دي حتة من قصيدة
إهداء ليك
عشان البوست ده


*******

نفسي أنام على رملها
وابكي شوية
واحكيلها عن كرهي
لليل القاهرة
أجري على استانلي
وإيديا مفرودين
اضحك من القلب ببساطة
واعترف ليها
بحبي لواحدة تانية
فتبتسم
وتقولي عارفة

إبـراهيم ... يقول...

كاميليا .. العزيزة : مثلك .لا يعرف أن (يحقــد) ،بجد ، ولا بهزل ... بس حقيقي مصادفة جميـلة إن أول دخولك يكون عند اسكندرية ، نورتيني يا جمييييل :) ، وسلاامي ليكي ولإسكندرية ، وللناس الحلوة كلهاااااااااا

ــــــــــــــــــــــــــ
واحدة : إبقي تعالي كل يوم
ــــــــــــــــــــــ

سلمى المتغيرة : نورتي يا ستي ... الصور حلوة بالناس اللي بتشوفها :)
إبقي تعالي على طوووول بقى

تحيااتي يا فندم
ـــــــــــــــــــ
مش قادرة ... تخيلي فهمتـك
* * * * * *
مورجين : نورتي المدونة ، ربنا ما يحرمنيش منـك يا ستي
@ @ @ @ @ @ @ @

غير معرف يقول...

تعرف يا إبراهيم إنك خليتني أتعرف على فايدة لمكتبة الإسكندرية أنا اللي كنت محتار بنوها ليه؟
طبعاً عشان تقابل صاحبك أو صاحبتك قدامها
عزت

Ratings by outbrain