أنت

في حياتي كلها أتوقع أن تكوني بذرة الضوء التي لا أدري كيف تنمو بداخلي لتنير اليوم، لكن أثرك أعجز ـ لازلت ـ عن التعبير عنه **** ، ولكنكِ تفرحين، وها أسنـانك تظهر .. ف تبتسمين :) وتطلع الشمس، هذه المرة ليس عنِّي بل عن جميل مرورك كلما حدث ... أمــــــــانـــــة عليكو أي حد يعدِّي هنا يترك تعليقًا .. ليستمر النور :)

الخميس، 10 مايو 2007

ملييييييش ...نِفـــس ...!

ماهو مش معقولة البوست اللي فااات أرميه ف المسودة ، وده مكتبوووش ، واضح إني يا اتحسدت يا اتحقدت !!! ، بس انهاردة قريت ( شغل كايرو) لمحمود عزت ، وأنصح أي حد عاوز يحج إنه يروح السعودية !!! .... بالمناسبة العنوان ده أنا أصلاً مستخسـره كده ، وكان نفسي يبقى موضوع عليه القيمة عن فكـرة الــ (مليش نفسانية) !! ، بس وااااضح إني اتحسدت أو اتحقدت ، وانهاردة (برضووو) قريت شغل كايرو بتاع محمود عزت ، وهوا تجربة عاجباني رغمًا عن الجميع ، وأيضًا أنصح أي حد عاوز يروح يحج إنه يسافر السعودية ، يعني الواحد مش عارف يعمل ف نفس أهله إيه ! ، الموضوع موجود ، وجاهز بـــــــــــــس النفـــس !، وزي ما قلت لكم قبل كده انهاردة(تحديدًا من شوية يعني ) قريت ديوان (شغل كايرو) لصديقي الطبيب الشاعر محمود عزت ، وأحسن حاجة ف الديوان ده إنه حقيقي ، ومحدش يسألني يعني إيه ، وبرضه أنصح أي حد عاوز يشتريه .. إنه يتفضل يشتريه ، أول ما ينزل :)

... نعمل زي الناس الرااايقة بقى
.
!! ،
.
آه ، عاوز أقول لك على فكـرة ... معجبنيش ردك برضووو
.
لسه شوية ! .. بيبان على فكـرة .. أعتقد خلاااص ..
!
عاوز أقول اللي نفسي أقوله ( مش اقتباس من محمود عزت شغل كايرو ، وأنا آسف يا محمود إني كتبت كايرو بالعربي ما انتا عارف (يا زميلي ) لو كتبتها بالأفرنجي هتلخبط الدووونيـــــــــــا ااااااا ) أيام عادية ..
.
.
لما تبقى عارف المشكلة إيه
وف كل مـرة .. تتفرج عليها من بعيد ..
وهاي يا مشكلة ...
وإزيك يا مشكلة

واتفضلي .. شاي يا مشكلـة !!
ما تزعلش بعد كده لما الـ (مشكلة) تيجي .. وتشرف ، وتآآآنــــس !
........
انهاردة السما لعبت كثييير
وخلفت وعود أكثر من مـرة ...

لو سمحتي ، ما تعمليش كده تاني !! .

هوا أنا مش هطلع أتحايل عليكي فوق !
المره الجاية ...
.
تيجي ... مـرة واحدة
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،

على فكـرة بردد كثير إني بحب السـهـر
بس عاوز أقول له ، مش قوي كـــده !

حرام عليـك يا نوووم
مش هتحايل عليك برضووو

بس تعالى

ِِِِِِِِِِِِِّّّّّّّّّّ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

آآآه ... إنهاردة كمان رجعت لورق قديم !!
واكتشفت إن ذاكـرة الميل بتحفظ .. رسائل .. كنت بعتتها !!

مش عارف ليه مكنتش ببعت لها من ع الياهوو ؟!!!
بس عادي ..
تفتكر يعني لو قريت تاني ...
هيجرى إيه ؟؟

::::::::::::::::::::::::::::
فاكر مرة .. و كنت صغير ...

كنت بلعب بالحصان الأبيض !
ثلاث حاجات فاكرهم وأنا صغير
مكنتش بتزحلق ع الدرابزين
...
كنت بلعب بحصان أبيض بلاستيك !! ...
لما كبرت شوية لعبت بالعجـلة !
.
.
آآه ، وخليت أختي إيدها تتكسر لما قلدتني ف نط السـور !
أنا من يوميها أصلاً مش فاكر كنت بنطه ليه ، وإزاي ؟!
.
آه ، وكمان أُبَيَّ حسن مُراد .. و رحمة و حياة
دول إخواته البنات
أكبر مننا
كنت بتتريق على أخته (حياة ) و أقول له
أختك (موت) جـــت !

ده وأنا صغير !
KG1
""""""""""""""""""""""""""""
آه ، بما إن رنــا مش هتدخل تقرا
فأحب أقول لها إنها كانت
.
.
زي العسـل انهاردة ..
.
بس لسـه مش فاهم كانت بتضحك على إيه
ولما أقول لها بتضحكي على طوووول كده
تقول لي ، دلوقتي هعيــط !
َََََََ.........................................
......................................................

ياه ، واحد صاحبي بيقول لي ده يا أخي لوماكانتش المدونات دي كان الواحد اتجنن !!
بقول : قصدك لو ماكانتش المدونات دي كان يمكن عقلنا !!
.
.
على فكـرة واحد صاحبي ، ما كلمنيش عن المدونات أصلاً
.
.
أنا بكذب عليا هههههههههههههههههههههه

من شغل كايرو ، ومن غير استئذان الريس محمود :

(( آخر مرة شفت فيها حبيب وحبيبة
كان من سنتين
دلوقتي
كل ما أعدي على سور الكورنيش
بيبقى نفسي أروح أطبطب على كل البنات والولاد
اللي بيلعبوا حب
وأقول لهم إنتوا طيبين جدًا
بس


هناك 22 تعليقًا:

غير معرف يقول...

انت قلت ايه يا ابراهيم من شوية ؟؟
ايوة افتكرت ، ان لولا المدونات يمكن كانت الناس عقلت شوية

واضح ان معاك حق
بس برده متميز حتى وانت مش ليك نفس

رهووفي

إبـراهيم ... يقول...

إزيك يا رهوووفي ، دايمًا منوراني

أنا برضووو لسـه مش عارف اللي بعمله ده عقل ، ولا جناااان ........

.
.
امبارح لما بصيت م الشباك قلت ـ يمكن لسادس مـرة ـ عاوز أخلـص بقى ... أي حاااااجـة ، بس تبقى شكلها (نهاية) تليق ببني آدم !

وعاااادةً .. كل النهايات بتليق !
ـــــــــــ
كمان عاوز أقول لمحمود إنتا اللي طَيَّب
اللي بيقغدوا على سور الكورنيش دلوقتي
بيكونوا أشرااار ..جدًا ..
أنا نفسي أقول لهم كلام تاني كثييير !
أقول لهم ـ مثلاً ـ ما تسيبوش بعض ! ( شايف أنا تقليدي إزاي) ، أو أقول لهم ، حتى لو اكتشفتوا إنكوا مش بتحبوا بعض
حافظوا على بعض ! ...
.
.
وبعض ... هيحافظ عليكو ...
هيهيهيهي

Hannoda يقول...

ايه ده؟؟

ايه يا إبراهيم ده؟؟

إيه كمية التهييس اللي في البوست ده؟

وبعدين من إمتى اللي بيعوز يحج بيروح السعودية؟؟

بس أقولك حاجة بجد.. دلوقت بتكلم جد أنا

رغم كل اللخبطة اللي كتبتها و الحاجات لالي من هنا و هناك

لكن لمست لخبطة كتير بعيش فيها مع نفسي و أتوه فيها

فيه حاجات جوانا لو ركزنا عشان نقفشها حاتكئبنا ع الآخر

ولو كبرنا عليها يمكن نتوه ونلخبط في تصرفتنا

لكن حلها هو إننا نهيس عليها.. ونفهمها بس و إحنا عاملين نفسنا بنهيس

و الله في شده إعجابي أنا دلوقت بتهييسك

محمود عزت يقول...

صباح الفل يا هيما
ده تأثير شغل كايرو و لا إيه !
ماشي يا سيدي
محسسني إنك قريت أفيونة مش ديوان !

SomeOne يقول...

هو في ايه

الناس كلها اتهوست ولا ايه

Foxology يقول...

هو فى ايه ؟؟؟

هو ده تعليقى :)

زحل الفلكي يقول...

المنطلق الفكري بتاعنا في تحليل البوست دي ينبع من احساس داخلي لشعورنا جميعاً المنعكس من حالة اللا وعي اللي كلنا بقينا عايشين فيها وده نتيجة للظروف المحيطة واللي بتحيط بالانسان سواء بشكل دائري او يمكن بشكل محيط مثلث او ساعات مساحته كمان
فالواجب علينا كشعب من الشعوب المكافحة نحو نيل العبقرية من اجل الغذاء ان نقوم بالتدوين مره بعد النوم ومره قبل منصحي والا نكون مقصرين
مش عارف حسيت اني محتاج اكتب الرد ده
ومش عايز اسئلة
:(

shermen يقول...

أغيب شويه ما أدخلش مدونتك
آجي آلاقيك بتخرف كده

أخر بوست قريته
كان عن ......... ولا بلاش
الحيتان لها ودان

هما خدوك ورجعت بالشكل ده
يا حرااام

عملوا فيك ايه

لاحول ولا قوة إلا بالله

ربنا يهدي

مَلَكة يقول...

انت ملكش نفس
طب وهي(نفسك)؟
ليها حد ولا ملهاش؟
ياعم فكك
تهييس لذيذ
وبعدين...
بس خلاص بقى

walaaz يقول...

على فكرة واحد صاحبى ماقليش حاجة خالص
أنا بضحك عليا


تصدق ..نرفزتنى يا أبراهيم

أنا حتى نسيت كنت عايزة أقول ايه

آه

لما تبقى عارف المشكلة إيه
وف كل مـرة .. تتفرج عليها من بعيد ..
وهاي يا مشكلة ...
وإزيك يا مشكلة

واتفضلي .. شاي يا مشكلـة !!
ما تزعلش بعد كده لما الـ (مشكلة) تيجي .. وتشرف ، وتآآآنــــس

برضه مصر (بالضمة) تغظنى
مش كفاية الندوة ولا المؤتمر اللى هيكون يوم الأمتحان دا :(

أسيب الشفوى بقى وأقولهم عن أذنكم رايحة هناك !!

بما أنه كان نفسك ..أرد

أنا بحقد عليك

هدى يقول...

بقالي فترة بدخل اقرا عندك والقيني سكت

مش عايزة اعلق

النهاردة حسيت جدا من اول سطر في البوست اني عايزة اقول

اقول ايه

انا حساك بتتغير ودا كويس

قد تبدو نغمة البوست فيها احباط ..بس مش زي كل مرة

فيها حاجة جديدة ..متغيرة
ودا في حد ذاته جميل

ابراهيم

.
.
.
فكر تاني

بطريقة تانية

هتلاقي نفسك حد تاني

وتشوف الدنيا بشكل تاني

وساعتها السما هتكون اكثر توازنا في عاطاياها

تحياتي ياصديقي

micheal يقول...

هو فيه ايه..كام كام..طب مين و ليه و ازاي و اشمعني
:)
ايه يا عم ابراهيم التهييس ده كله..أنا قرته مرتين عشان أقدر أسيب تعليق و برضه معرفتش
:)
تحياتي لك

big big girl...in a big big world يقول...

:)))
ضحكتونى و الله
رد محمود عزت عليك جامد اوى
محسسنى انك قريت افيونه دى

بس بجد انا كمان قريت ديوان شغل كايرو
و هو جامد جدا جدا جداااااا

محمود ثائر و متمرد على كل ما هو تقليدى
تحسه كده ماشى فى الشارع و لا همه
صريح الصراحه المرعبه
بيكلمك على الحجات اللى بتخاف تتكلم عنها مع الناس

دكتورنا الشاعر المتميز محمود عزت
و شغل كايرو

غير معرف يقول...

هو في ايه
طب مين جه امتى
ايييه ده
صباح الخييييييييييييييييير

بس انت فعلا عندك حق السيكوباتيه الفعليه مع الوعى الاارادى متجيش غير بالاسلوب ده
اديله مترحموش
:)))))))))))))))))))
سلامى ليك

إبـراهيم ... يقول...

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
هنوووودة :
من أكثر ثلاث حاجات بتعجبني حاجتين ......... المفاجآت ... :)
نورتيني قووووي .... وتسلم إيـدك ع الكلام الحلوو ده ....
فعلاً بيكون جوااااانـــا كثييييييييييير ، مش غارف هنكتبه .. إمتى ؟؟

أنا سعبد بمرورك جدًا يا هند ، ودااايمًا منوراني

******************
محمود بيه عزت : كنت براااهن إنـك (ياعيني ) كده هتضطر تدخل تعلق !! ، وقال يعني ده بتأثير أفيونة الديوان !! ، إلا صحيح هوا إيه الفرق بين الإفيونة والديوان ، بما إن كلاهما بيسطل !!! ، بما إنك دكتور يعني
... نورت ياباشا ......... وفي انتظار الديوان أمسكه بإديا ... ياللا بقى

@@@@@@@@@@@
شادي فايد بيه : أكيد مش بسببي ... يا ريس
....

&&&&&&&&&&&&&&
ألا صحيح ، هوا الواحد لما يرد ع الناس ممكن يقول رأيه ف الردود كمان ؟؟؟
كيت كات بيه : منوووور

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

ساعه الغروب يقول...

عارف حلو اوى دا

انا بحب اوى الكلمات دى
بحسها بتعبر اكتر عن صاحبها

مش عارفه اقولك ايه

بس بجد البوست عجبنى اوى وخاصه ان كل سطر فيه اخدنى لمكان وفكره جديده

شكرا ليك

:)

khaled يقول...

ايه؟
مين؟
انا باين تهت و الا حاجة

إبـراهيم ... يقول...

زحل بااااشاااا ... اكتب ما تشاء ، هوا فعلاً ، زي ما حضرتـك تفضلت الاندماج المتخيل للبعد النفسي بينعكس على الأسطح الغير خاملة في أوقات ذروة نشاط اللاوعي ، في حين النوم بيساعد على تفتح مسام الانعاكس غير الملحوظ للذاكرة غير المرئية ، مما ينتج عنه تفجر لحويصلات الكتابة المنفتحة على مسامات أوسع لشعب الهواء والذي يؤدي إلى السكتة القلبية بإذن الله ، وربنا يسهل يعني .......
ألا أخبار الأتوموسفير إيه ؟؟؟
نورتني ، وما تبجاش تغيييب يا وِلد

إبـراهيم ... يقول...

شيرمين ، منوووورة ، ما تحاوليش توقعي بين العلاقات بيننا ، صدقيني ، اللي بيته من قزاز ما يقلعش هدومه ف الصالون يعني !!!

، ، ، ، تحياااااااتي ،،،، وما تبقيش تغيبي تاني
)))))))))))))((((((((((
حد عنده إجـابة علمية للسؤال ده : إشمعنى كل يوم لما الشمس بتطلع ... بتفضل شوية ، وبعد كده ... تغيب ؟!!
وإيه علاقة ده بإني مرات أرد على كل واحد لوحده ، ومرة ألم لي خمسة أرد عليهم ف مرة واحدة ؟؟؟
وإشمعنى بيقولوا له أبو جمال دلوقتي ؟؟؟

إبـراهيم ... يقول...

الماساحات الحـرة المباشـرة اللي بنكتب فيها دي ، والله خدمة جليلة ..محمود .. فعلاً ، ما علينـــا ، نعود للردود على السادة القراااء
ـــــــــــــــ
العزيزة ملكـة : بجد قدرتي تعمليها ، أنا مليش نفس ، ونفس ملهاش أنا ! ، تقريبًا آآه ، صح كده ، تمام ...
ما ألاقيش معاكي دوا كُحـــة ؟!!
وبعدين أفكني إزاي ؟؟؟ هوا أنا رابطني ؟؟ أنا جاي م التوكيــل كده ، مكتوب عليا ..... ممنوع الفـك !
ــــــــــــــــــ
ولاااااااااءز زز
إززززيـــك يا جميييل ، ليس مصادفة أن تردين بعد ملكة ، نورتي ، وحقيقي نورتي ( الفرق واضح) ، ، وملعش بقى المؤتمر ده ، الجايات أوسع ... إن شاااء الله
بس أنا لسـه مش فاهم ، فرستـك ونرفزتك و (مُصر) إزاااااي ؟؟
يعني ده كويس ، ولا وحش م الآخـر ؟
تحياااااتي

غير معرف يقول...

الشمس مبتحبش تبقى ضيفة تقيلة .. وممكن كمان تكون بتتكسف تكون موجودة لما القمر يجي.. شمس مهذبة متبانش على قمر

نقطة مية يقول...

امال لو كان ليك نفس كنت كتبت ايه!!؟؟؟

Ratings by outbrain