أنت

في حياتي كلها أتوقع أن تكوني بذرة الضوء التي لا أدري كيف تنمو بداخلي لتنير اليوم، لكن أثرك أعجز ـ لازلت ـ عن التعبير عنه **** ، ولكنكِ تفرحين، وها أسنـانك تظهر .. ف تبتسمين :) وتطلع الشمس، هذه المرة ليس عنِّي بل عن جميل مرورك كلما حدث ... أمــــــــانـــــة عليكو أي حد يعدِّي هنا يترك تعليقًا .. ليستمر النور :)

الأربعاء، 16 أبريل 2008

أليــكـــس ... لوحـــدك :)


في كل مرة أذهب إلى هناك ... أعجز عن الكتابة!!

لماذا تبدو الكتابة عن البحر مستحيلة إلى هذا الحد!!

تكفيني روعة الوقوف أمامه ..!

هذه المرة كان الموج صاخبًا مضطربًا، هل بلغته أفكاري الانهزامية فسخط مني على هذا النحو؟!! ....

في كل مرة أذهب إلى الإسكندرية ... وحدي(غالبًا) .. أشعر أن الماء يسير معي في الطرقات، يغسلني، يطهر روحي !! ....

كلما ذهبت إليها اشتقت أكثر!! ... كالحبيبة ...

لا يزيدك وَصلها إلا شوقًا، وتعلقًا ...وحنينًا ...

.

.

.

أتذكر رغمًا عني قصة صديقي العدوي(حين يضحك البحر) ...

وأتمنى لو يضحك لي..... !!

أتذكر "منير": أنا بعشق البحر، زيك يا حبيبتي حنون، وساعات زيك مجنون!!...

.....

الآن أكتب أنا العليم بكل الأشياء، ذا الدراية الكافية، والخبرة الواسعة، أن الإسكندرية تمنح المرء براحًا روحيًا لا لنقاء هواءها الذي عندما تستنشقه (وهو خارجٌ من البحر) تشعر أنك تتنفس فحسب، ولا لروعة حركة الأمواج التي لابد تذكرك بالحرية(!!) ، ولا لطرقاتها النظيفة الواسعة دائمًا، ولا ليلها الساحر (فحسب)، ولكن للشوق أصلاً !! ، لولا الشوق والحنين لما أحببنا، نعم ... أعزائي ... نحب الإسكندرية، لأن فيها ذلك الملمس الجمالي الساحر الذي نفتقد، فيها الصفاء الذي نريد، ويظل شوقنا متحكمًا في الحكم، وحبنـا مرتهنٌ بالشوق، حتى إذا ما وقفنا أمامها ضاعت الكلمات ،،، تبخرت، تاهت !!

......

ونفسي كمان أكتب عن اسكندرية الكلام العادي، الكلام اللي بيقول إني من سنة(وشويااات) مكنتش أعرف فيها حاجة!!، ومش عارف مكنتش بروح ليه، وبعدين إذ فجأتن أختي تتجوز هناك، فتخليني أتأملها عن قرب، لأ وأبقى ... يعني ، بتردد كثير، وأعرف أكثر من حد هناك ( فيه ناس فاكرين صوري ف اسكندرية وحافظينها، ومذاكرينها :) .... واحدة واحدة، أو شيئًا فشيئًا ازداد التعلق، وبقيت بفكر فيها أكثر (يعني)، ولما أروح أتساءل عن أسامي مناطقها الغريييبة قووي، واللي مش عربية خاااالص، محمود برر لي ده ، أتوقف كثيرًا عند : باكوس!! كامب شيزار،المكس،

أتكلم عن وجهات نظر عما يسمى بأهل اسكندرية، وكلام ماية مالحة ووشوش ... ، الحمد لله، معرفتش حد من إسكندرية وحش (لغاية دلوقتي)، ممممممممممممم

مدوني الإسكندرية الأعزاء ....

طبعًا لكم خاااالــــص تحياتي !

هناك 10 تعليقات:

نهر الحب يقول...

يكفيني اني اول تعليق


ولكن......

بلا تعليق


كلمه واحده اللي بيحب حاجة اكيد حتكون بتحبه بنفس المقدار ان مكنش اكتر

اكيد اسكندرية وبحرها كمان بيشتاقوا لك

هدى يقول...

و اه م العشق يااااااااااني

..

واحشتني اسكندرية طبعا

ولسه الصيف بدري

وربنا يسهل ونروح

L M A R يقول...

مساء الخير

ههههه
حلوة دي
الحمد لله، معرفتش حد من إسكندرية وحش (لغاية دلوقتي)، ممممممممممممم


تحياتى

حمامة يقول...

فعلاً البحر ف اى مكان
مش ف اليكس بس تقول اول ما اروح هناك هكتب واقول وافتكر
لكن بمجرد ما تقف ف حرمه تنسى كل حاجة وكل حد وتروح بعيد وتسرح ف اللاشىء..
كنت ف اسكندرية من يومين لأول مرة وانا كبيرة ومدركه ..

حبيتها :)

*سمر* يقول...

يااااه ...انا لسه كنت بفكر انهارده فى سبب حبى للاسكندرية..ومعرفتش ايه سبب التعلق الفظيع بيها ده ..والاحساس السحرى اللى بحسه وانا هناك..
بس بجد بجد ..انا مستغربه جدا من كلامك ..كلامك فسر الاحساس ده بالظبط ..(الشوق ليها ..واول لم بنوصل الكلام بيضيع ) :)
بجد بوست رائع

بحلم يقول...

مش بحب البحر

إبـراهيم ... يقول...

نهر الحب:
أعلم أنكِ عاتبة علي كثيييرًا !!، ولكن أعمل إيه بس ، هذه هي الحياة !!
أحب أقول لك إن برضه مفيش حاجة بنحبها إلا أما تكون بتحبنا قووي، وربما أكثر :)
نورتيني

**************
هدى
آآآآه م العشق ، وآآآه من اسكندرية
بتقلب علينا كـل الحاجات !!
وعلى الله ألحق ،،، الصيف !

وائل فتحي يقول...

ده حقييقى..
انك تروح وتقف قدامه
وتكتب .. صعب
بس الاحساس الشيفونيرى
واللى بياخدك لواقع.. لازوردى
فى مساحة من.. التامل
بيشحنك بشكل أ..أ...مش مشكلة
وده اللى بيخلى الحنين للبحر
زى ما سيادتك اسلفت
ومشكرين ع الحالة الحلوة دى
بس

إبـراهيم ... يقول...

ال ..عبد الرحمن ...
زيـارة أولى ، أتمنى أن تتكرر :)

لو تعرف حد سكندري وحش ماتقوليش عليه :)
***************
حمامة
في ذلك الأمر مش البحري بس، حتى النيل ساعات ....
كويس إنك كنتي ف اسكندرية قريب :)
أنا كمان بحبها

د/اجدع بنوته يقول...

اسكندريه ماريه ..

ليها طعم مميز

وهوا مميز

وشكل ولون مميزين

صراحه ربنا يحفظها لاهلهااااا

لان جميع عموم مصر بيحسدوهم عليها

وانا كمان بحسدك انك كنت فيها

Ratings by outbrain