أنت

في حياتي كلها أتوقع أن تكوني بذرة الضوء التي لا أدري كيف تنمو بداخلي لتنير اليوم، لكن أثرك أعجز ـ لازلت ـ عن التعبير عنه **** ، ولكنكِ تفرحين، وها أسنـانك تظهر .. ف تبتسمين :) وتطلع الشمس، هذه المرة ليس عنِّي بل عن جميل مرورك كلما حدث ... أمــــــــانـــــة عليكو أي حد يعدِّي هنا يترك تعليقًا .. ليستمر النور :)

الخميس، 9 أكتوبر، 2008

كــســــر ـ ــ ـ كـ..س... ـر

نعم ...
جــسدٌ ..ممـدٌ ... وقديم ..
هواءٌ يحيط المكان بهدوء ..

نعم
أصواتٌ عديدة ..تتناهى إليه ..
ولا تُفزٍع !

نعم ..
قلقٌ .. سـاكن ..

في بدايات الليل ينهض كل ما حوله
ويحيط المكان مع الظلمة غير الموحشـة هدوء مشوبٌ بتوجس ...
حركات الأشياء من حوله بدأت تمنح انطباعًا سائدًا بالصمم
.
.
لا
لاأحد غيرك ...
لا قدرة مطلقة على ملئ الفراغات أيضًا
لا تجدي الاستغاثات مهما طالت
لا تغير الريح اتجاهها لمجرد هبوب نسيم ... عليل!
.
.
لا تحاول .. فقط استسلم
لبعض
ك
س
ر
.
.
هكــذا تكتبون الأشياء الحقيقية ...
بتوزيع الفراغات بين الأماكن ..
كالفراغاتِ/ الثقوب ..
بين أرواحكم !!

للحروفٍ ..
سيطرةٌٌ أكبر !
ولكم أنتم
.
.
الوهن !

هناك 21 تعليقًا:

Summar يقول...

ك..س..ر
تخيل مرة كتبت شعر عن الفراغات اللى بين الكلام
طبعامنزلتوش علشان ماتخيلتش حد يدى الاهمية للفراغ ده
انا بحس انه اكتر مكان معبر فعلا
وصادق وعفوى
جايز دليل عجز
جايز حبة خوف
بس لو وصلت القدرة انك تملا الفرغ ده باللى يستاهله مظنش فى حد اقدر منك ساعتها

عجبنى اوى البوست ياابراهيم
تحياتى ليك

Fad-fadat Nour يقول...

مش عارفة ليه كلامك فكرني بأغنية Helloلفريق اسمهEvanescence؟

المهم انا معدية عشان اهنيك بحلقة اوو تي في
و يارب دايما كده منتشر في التي فيهات

ست الحسن يقول...

هكــذا تكتبون الأشياء الحقيقية ...
بتوزيع الفراغات بين الأماكن ..
كالفراغاتِ/ الثقوب ..
بين أرواحكم !!


الفراغات بين الأرواح
والعلاقة بين كَسْر و كَسِر

الاستسلام لقدرتنا المطلقة على معرفة أشياء لا يمكن لأحدٍ آخر اكتشافها


بجد وحشتني كتابتك الحقيقية
ومعلش ملحقتش أبقى أول تعليق

أنا حبيت القصيدة دي
فعلاً

أنا يقول...

دايما لما بتتهجى كلمة و تطلع حروفها من مخرجها جواك بتحس بيهاأوى و كتير بتكون مؤلمة و ده اللى حسيستهولى فى ك..س..ر..

ت ح ي ا ت ى

سقراط يقول...

السلام عليكم ورحمة الله
ازيك يا استاذ ابراهيم
بصراحة
انا قريت اول مرة
ومافهمتش
فقلت اقرأ التعليقات يمكن افهم
ولما قريتها حسيت ان الناس فاهمة
فرجعت اقرأ تانى
بس للاسف برضه مافهمتش
بس سيبك انت
واضح من التعليقات ان الكلام كبير
وده مش غريب عليك
اعذرني لمحدودية قدرتي على الفهم
وادعيلي افهم المرة الجاية

Anas يقول...

مرحبا
اسمك ابراهيم؟؟
كيفك ابراهيم :)
شو المعركه اللي صايره ؟؟ حروفك عاملة متل الضراير!!
او زي سنان بنت صغيره بعمر ال7 سنوات
على كلن بعتذر منك اذا تكسرت لمن تعثرت فيي :)
شكرا لزيارتك

كاتب مصري يقول...

بجد والله عجبني النص ده قوي يا سيدي يا سيدي أول مرة أقرالك حاجة ع المدونة بس بجد عجبتني قوي غير الي ف الكتاب خالص هو ده الكلام يا أستاذنا
معلش لو حسيت إني واخد عليك يعني ده من باب إن صاحب أخويا صاحبي الباب الذي لا يؤمن به أحد ههههههههههه
كل ودي وبالتوفيق

إبـراهيم ... معـايــا يقول...

سموورة:
وأنا أيضًا أمتهن الكتابة عن الفراغات، أشعر كثيرًا بأن ما بين السطور ينطق أكثر منها، أحاول على الدوام أن أؤرخ من جديد للصفحات البيضاء الطاهرة النقية!!.....
أتمنى أن أكتب كتابًا من تأليفي المحض، ألخصُ فيه سيـرة الفراغ !!!

أنتظـر نصك، كما يعجبني مرورك...
وكتاباتـــك كلها
سلمتِ
**************

نور ...
ولكني لا أعلم ماذا قالوا هناك؟!!

تحيتي ، وشكرًا على التهنئة ،، ومودة

princess dodo يقول...

لــيــس عــلــيــك أن تـــكــون مـُـســتــســلــمــاً لــحـــرف،
بــعــض الــكــلـــمــات تــســـقـــط عــمــداً مــن الــمــعــنــى
فـــ تــشــي بــفــــــراغ..

هــي كـــذلــك الـــقــصـــيــــدة
فـــراغــــااااات،
رغـــبــة طـــيــــران،
جـــنـــاح مـــكــســـور،

وحـــروف لـــم/لـــن نــكــتــبــهـــا

.

الــ..كـ..ـــ...ـسـ...ــــ.ــر

حين تــكون الحروف أكثر من الفراغ ..

عليك أن تفرط في كــتــابــة الــ فــرااااغ
..
هــكــذا ســيــقــرأونــهـا(حــروفــك) دون أن يــقــرأوك.

.

لا تــســتــســلــم لــكــســرٍ أبـــداً
كُــن فــارغـــاً مـــنــه،

لــســت مُــضــطــراً أن تــمــلأ كُــل الــفــراغــات

مــن قــال إن الــفــراغ غــيــر مــمــتــلــئ؟

.

كـمـا لـو دائـرة ..

الفـراغ بـؤرتــهــا ،

الــدائــرة مــيــدان ،

نــدور حــولــه فــتــتــســع ،

الــمـُــفــتــاح روحــك ،

جــســدك الــبــاب ،

الـكــســر غــيــم ،

الــحــروف مــظــلّــة مـطــلــيّـة بـالــوهـن

الــفــراغ يُــضــئ للــســائــريــن إلــى نـســيــان

الــضــوء يــضـلـلــهـم بـظــلالـه

الــظل يــنــكــســر فــي الــفــراغ

.

و ...

مــن يُـــدرك عــمــق انــكــســارك
أكــثــر مــن الــضـــوء الــذي خَــذلــه ظــلــك؟!

.

.

رااائعـة حــروفـك
سـَـلِـمـَـت يـداك

:)

kafrawy يقول...

مش عارف ليه اساسا
ان الفراغات بقت كتيرة الايام دى
تفتكر علشان الحقيقه بقت صعبه تتقال ؟؟؟؟؟؟؟


احبك ف الله

أحمد سليمان يقول...

أن تكون الحروف أكبر الذوات
أن يكون الفراغ أوسع من الممتلئ
أن يكون المكسور أقدر من السليم

هذا مدعاة فعلا لأن تحاول أن تكتب سيرة الفراغ
فقط تخلص من القفزات في الكتابة
كن سلسا ، تكن أحكم وتكن فراغاتك موغلة في النطق

شكرا لك
أحمد

رانيا منصور يقول...

مممم..

مش هاعلق ع البوست نفسه
بس تقطيع النَفَس كده يا ولد يا هيما :)

الطريقة دي بتفكررررني..
بتفكرررررررررني

ممممممم..
بتفكرني بمرحلة

على فكرة
دلوقتي ما بقيتش أكتب اسمي رانيـ ـا

كن بخير :))

إبـراهيم ... معـايــا يقول...

غـادة:
نورتي، وبأسرع مما تخيلت (على فكـرة)...

سعيدٌ بفرحتك بالنـ ــص .. وبالكتابة الحقيقية ... جدًا ....

ويارب دايمًا منورة البلوجرز

***************
أنا:
إزيك يا نوجا ، كويس إن كلامي يوصلك قوي ، بس أكيد هيوصل في كل حاجة إلا لما تبقى
تحياتي :) ، أعتقد دي لاااازم تبقى متصـلة
نورتي

سميه عادل (معاكوا) يقول...

إيه ياعم ده جمده جدا بجد عجبتني أوي وأوعى تفتكر أنها مجمله أنتى عارف أختك بس حلوة أوي وقويه

أختك :-سمسومة العسوله
ملحوظه:
أبقى حاول تملا الفراغات أأحم لو فيه يعني

هيثم محفوظ يقول...

ابراهيم يا جميل كنت لازم أجيلك بعد الكلام اللى سبتهولى فى مدونتى ,كان لازم أجيلك من زمان لأنى بجد حاسس انى فاتنى كتير نص ( كسر) عالى جدا .
اللغة بسيطة وصورك بتفوت فى القلب بسرعة وقدرت توصل بسهولة شعور ناس كتير قوى بالليل ووحشته وأزدحامه بلأفكار والهواجس والظنون .
عايز أقولك انى بكره الشتاء عشان ليله طويل .
فى النهايه بالتوفيق وبدعوك لحفلتى بساقية الصاوى بقاعة الكلمة يوم 5\11
أنا عارف ان لسه بدرى بس هأكد عليك تانى .

osama يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
osama يقول...

نحن نكتب ما يتدفق داخلنا . ذلك انه يستعصي على الثبات ويستعصي على الخروج.. وبين هذا وذاك تولد الكلمات من رحم الحرقة... وما الفرغات الا سطور مكتوبة بداخلنا
تتدفق على الأوراق وانت هنا فعلت هذا البوح .. وان كان انكسارا..
دمت بكل ود..
خالص تحياتي

darsh يقول...

صباح الفل يا ريس

انا قلت اجي اسأل على الناس اللي ما بتسألش دي

أما عن النص فهو لذيذ يعني لكن الجزئية اللي عجبتني جداً :

هكــذا تكتبون الأشياء الحقيقية ...
بتوزيع الفراغات بين الأماكن ..
كالفراغاتِ/ الثقوب ..
بين أرواحكم !!


وماتبقاش تقطع الكومنتات

إبـراهيم ... معـايــا يقول...

سـقراط باشا:
مين بقى اللي يفهم مين يا معلم، المثل بيقول " كـفاية نوورك عليَّا" ... نورت يا باشا
وما تقطعش بينـا كده :)

*)*)*)*)*)*)*)*)*(*)*)*

أنس:
الشكر إلك ، منور المدونة

&^&^&&^&^&^&^&^&^&^&^#@

هيما باشا الكاتب المصري:
يا سيدي ده يشرفنا ويسعدنا إنها توصلك وتحسـها كده
حقيقي فرحت بتعليقك (من ساعتها)
يارب نعجبوك دايمصا كده
وسلم لي على أخوك بكثيييييير
في انتظـارك

إبـراهيم ... معـايــا يقول...

برنسيس دودو:
حقيقةً أعجز عن مجاراة لغتك وجمال كتابتك..
صنعتٍ نصًا أصليًا هنا لا موازيًا ، أغبط نفسي أن عثرت عليه ...
سأظل أردد معـك :

حين تــكون الحروف أكثر من الفراغ ..

عليك أن تفرط في كــتــابــة الــ فــرااااغ
..
هــكــذا ســيــقــرأونــهـا(حــروفــك) دون أن يــقــرأوك.

.

لا تــســتــســلــم لــكــســرٍ أبـــداً
كُــن فــارغـــاً مـــنــه،

لــســت مُــضــطــراً أن تــمــلأ كُــل الــفــراغــات

مــن قــال إن الــفــراغ غــيــر مــمــتــلــئ؟

لك مودة خـالصة

أنا يقول...

هههههههههههههه

عرفت نوجا ديه منين يا إبراهيم ؟؟
مفيش غير أنسانة واحدة بس بتقولهالى

Ratings by outbrain