أنت

في حياتي كلها أتوقع أن تكوني بذرة الضوء التي لا أدري كيف تنمو بداخلي لتنير اليوم، لكن أثرك أعجز ـ لازلت ـ عن التعبير عنه **** ، ولكنكِ تفرحين، وها أسنـانك تظهر .. ف تبتسمين :) وتطلع الشمس، هذه المرة ليس عنِّي بل عن جميل مرورك كلما حدث ... أمــــــــانـــــة عليكو أي حد يعدِّي هنا يترك تعليقًا .. ليستمر النور :)

الأربعاء، 11 أبريل 2007

ســكرتيري ..الخــاااص

ده الموضوع رقم 51 ف حياتي التدوينية :
تعلن مدونة (أناوأنا) (م. م. م)* عن حاجتها الشديييــدة لسكرتير خااااص جدًا ، ومتميز جدًا .. ، وذلك رغبة منها ، ومنا على السواء في تقليل عدد العاطلين عن العمل في مصـر والدول العربية ! .
أنا بقى حاولت أدور على صيغ عديدة لقيت حاجة زي دي : ه(
( هل تريد العمل من منزلك ؟
مطلوب للعمل من المنزل عبر الانترنت بعائد مناسب وليس بربح تصاعدي بل بما تحدده انت من ساعات العمل ..... فقط تحتاج لجهاز كمبيوتر ودراية بالتعامل مع الانترنت والوورد
)) ... هـ
.

المترددون على مدونتي ( ذلك المكان الغريب الذي أمارس فيه فوضى العبث بحرية !!) يلاحظون أني ـ يمكن ـ المدون الوحيد ـ الذي أعرفه على الأقل ـ يحتار في كتابة مواضيعه كما يحتار جحا في عد غنمه !! ( تشبيه فزييع) ... وعليه كتبت قبل كده ( لو تفتكروا) >>
جــوايا كلاااام >>> و أفكار مؤجلة ... أشرت فيهما إلى فكـرة إن مش ممكن يعني ، كل ما ابقى عاوز أكتب ما اكتبش !!! ، وأعلن من هنا إني زهقت مني !! ( وده طبيعي ) .. ولذلك قررت الاستعانة بالخبراااء ...
وأخيرًا وجدتها (بالمناسبـة الفكـرة دي أصلاً بقى لها شهرين ، يعني كان فاضل لها سبع شهور وتخرج !!! ) : هـ
.
عادي يعني، كأي مواطن (شريف) .. يحق لي طلب "سكرتير" خاص، مش عاوز سواق، ولا سفرجي ولا فراش ، ولا أي حـد تاني (م الأول أهه ) ... عاوز سكرتير ..
طيب ، المهام الموكولة بهذا السكرتير ( يعني عاوزه يعمل إيه م الآخـر ) : هـ
.
ـ يحضر الندوات اللي أنا زهقت منها ، ومايزهقش .. ويكتب لي تقرير مفصل كأني أنا اللي حضرتها ، ويدخله مباااشرة على مخي ( فااااضي أنا أقعد أقرا تقارير؟؟ ) .... يتابع لي بقى مغامير (ويشارك معاهم بفعالية نقد، وكتابة، وتعليق ، وبلااااوي ) ، ومشاهير ، أدباء ومفكرين ، عااااوزه يبقى صااايع ندوات ، كل شوية ف حتة ، وكل يوم ف مكان ، لا يكل ولا يمل (وكله بحسااابه يا سيدي ) . ه
.
ــ قرااءة عدد من الكتب والروايات ( هبقى أقول له عليهم) باستمتاع وتفرغ تاامين ، وبرضو تلخيص أفكار هذه الكتب ووضعها مباشرة في دماغ سعادتي !! (مش سكرتيري بقى ، يتصرف !!) ه
.
ــ العمل على (حلوة العمل على دي ) مساعدتي في كتابة ( نقول كتابة وخلااص) أي فكـرة (ولو صغنونة) تطرأ في دماغي في أي لحظـة من لحظات الحياة ( حتى لو ف الحلم ! ) ... وكتابتها بطريقة ترضيني (طبعًا) وتنسيقها جيدًا ، ووضع تعليقات عليها ( بسررررعة ) عشان الموضوع اللي بعده ، مش فاضيين يا جمـاعة . . . ه
.
ــ ده طبعًا غير مهام السكرتارية الأخرى المعروفة من ( الرد على المكالمات) ( قال يعني من كثرهم ) ، والرسائل (كذلك) والاتصال بالأصدقاء ( بصوتي ، وطريقتي ، ما يغيرش كلمة ) ... و الاطمئنان على الأهل ( أيوة ، ولو فيه مشوار إيمان عاوزاني أروحه يروح بدالي ) ... بس ما يحبليش ( لأني مش ناااقـص ) ولا يكره لي (لأني مش عاوز !!!) ..... ه
.
......................
هبقى أكمل بعدين :) مااااشي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
* م.م.م : أكيد يعني مدونة مساهمة مصـرية :)، ولا إيه ؟؟

هناك 29 تعليقًا:

love4u يقول...

اهلا معاك من الاسكتدريه شخص ما
فى مرحله العشرنيات من عمرة
يريد شغل محل الوظيفه الفارغه و ذلك العمل منذ الصباح الباكر حتى الساعه 2 و ربع باجر يتفق عليه و على استعداد العمل بدوام كامل يوم واحد فى الاسبوع احدده حسب كل اسبوع

و شكرا

basma saghir يقول...

اه ياعم الرايق انت
تصدق كلنا محتاجين الى هذا الشخص..الحياة هتبقى احلى واسهل واهدى بس برضو في الاخر هتزهق من الهدووء وهتحب تحضر مرة ندوة بنفسك ولا تقرأ كتاب..ولاتزور اهلك..هتوحشك حياتك

emos يقول...

و طبعا عايزة يكون مقطوع من شجرة و مش بياكل ولا بيشرب عشان يعملك الحجات دى

دورلى معاك على واحد لو لقيت لو سمحت

Unknown يقول...

ممكن اتقدم للوظيفة دة واية الاوراق الى حضرتك طالبها اوعى تكون عايز فيش وتشبية علشان مش فاضية اروح اعملة

The Alien يقول...

خلاص زهقت ياعم إبراهيم
طب إبقي قابلني لو الحل ده نفع
وحتي لو لقيت السكرتير ده
هو ولا هي كمان هيزهق
وساعتها هيسيب الشغل
أو يخليك تدورله علي سكرتير
وهكذا

تحياتي

قلب يحترق يقول...

جميل جدا جدا جدا

حد يبقي عنده ده كله و يدور علي

سكرتير . طيب ياريت الواحد يكون مش

لاقي وقت لحاجة زي كدة و كمان بالطريقة

الجميلة دي عالأقل مش هيكون في

فراغ ممل

عموما مهنة حلوة و تمام

أنا هتقدم بأوراقي

بس صحيح أوراق ايه دي

ابقي قول عالاوراق دي وانا اتقدم بيها
بس الابليكيشن هيكون فين و ازاي

يلا سلام بقي

SomeOne يقول...

ههههههههههههههههههههههه

انا موافق
ومش حنختلف في الراتب بس على شرط

آكل بدالك كمان
ويبقى اسمي بدالك ابراهيم
واجي اعيش بدالك في بيتكم
ولما اكتبلك قصة وتكسب اخد انا المكسب
واعمل كل حاجة بدالك
الا

حاجة واحدة

اني ادخل الحمام بدالك
:))

Heba Al_Menshawy يقول...

ههههههههههههه

مين السكرتير اللي مقبل على الانتحار علشان يعمل كل دا

عموما بما ان الواحد لسة مستلمش الشغل وفي فرصة اي نعم ربنا يكون في عون اللي هيستلمها بس هنعمل ايه ما باليد حيلة
.. اعلن عن تقدمي للوظيفة وكل اوراقي جاهزة بالفيش والتشبيه كمان كله حاضر
:D





نسيت صحيح ادينا رينج للمرتب كدا تقريبا علشان الواحد يبقى على بينة
دي اهم حاجة في الموضوع

gohayna يقول...

يا ابني انت مش عايز سكرتير
انت عايز بديل
دا كدا مش ناقص حاجه مش عايزها

لا ولسه هتكمل


ماشاء الله

طيب انت مقولتش المرتب علي كدا كام بقي
علشان اشوف اموري


تحياتي ليك علي مرورك عندي وسعيده بمعرفتك جدا

tearwhispers يقول...

هههههههههههههههههه
ايه يا ابنى و مين اللى ممكن يستحمل كل ده ؟
حراااااااااااااااااااااااااام عليك
بس عموما يا ريت توضح الاجر كام بالضبط
و بما انك عارف ان المادة آخر حاجة ممكن أفكر فيها فلما أعرف المرتب أبقى أفكر
بس انت متعتقدش انك لو لقيت حد يعملك كل ده مش هتزهق من الملل اللى هتعيش فيه ؟؟

Noony يقول...

هو سؤال واحد فقط لا غير
وحضرتك هتعمل اية؟
:)

فبركة يقول...

والله العظيم انا كنت ناوى اعمل كده بالظبط مع مراتى يا هيما
تسلم افكارك الهايلة
هههههههههههههههههههه

غير معرف يقول...

والله يا ابراهيم الواحد مش عارف يقولك ايه ،، كل مواضيعك : مفااااااااااجأة
بس انت كده هتعمل مشكلة للسكرتيرات في سوق العمل لأنك أضفت قائمة طويلةعريضة من المهام التي قد يطلب صاحب العمل إضافتها الى المهام المعروفة للسكرتيرة (حرام عليك ) ارحمنا احنا نااااااقصين ؟؟
بس على فكره في موضوع صغنون اوي نسيت تقوله في البوست الجميل ده ،، بدل ما تتعب نفسك وتقول كل المطلوب من السكرتير كان ممكن تختصر وتقول (( إيه اللي مش مطلوب من سيادته يعمله )) وتريح دماغك
وراتب ايه مش مهم الراتب لأن اساسا على ما ييجي اول الشهر موعد استلامه للراتب يا عيني هيكون الراجل خلص خاااالص مفيهوش حيل حتى يستلم الراتب

الله يكون في عونك وعونه
دمت متألقاً
رهووفي

Noony يقول...

عندي تعليقين صغيرين
1- "ده الموضوع رقم 51 ف حياتي التدوينية"...يعني اية "ف"؟
2- اعترافك ان الحاجات دي يعملها سكرتير مش سكرتير(ة)

وأخيراً...هي دي الحياة
ربنا يكون في عون الجميع

سلام

Ahmad Hegab يقول...

ليه معرضتش الموضوع على انا اللى على طول معاك بدل ما انت ساحبه وراك كدا من غير لازمة على الاقل استحاله تختلفوا فى المسائل المادية

و كمان دا انت انت حتدفع كام من الاخر

shahrzad_storry teller يقول...

وده ممكن يحضرلي المحاضرات ويفهمهالي
ويكشف ويشخص
الله فينه ده والنبي هاتهولي بسرعة

dandana يقول...

عارف...
انا كاتبة فى السايد بار كلمة...هى ردى على كلامك دا
no one can see what i see...no one can live to me...if i walk this way..no one can tell me how to be...it is my destiny

اعتقد انك بمجرد الانسان دا مايجيلك..دا اذا افترضنا انك لاقيته...هاتطرده فورا...لانك هاتفقتد كل دا..

يابنى انا اصحابى بيعرضو عليا يجبولى الكتب اللى انا عايزاها وهما مسافرين...برفض...لانى خايفة افقد نشوة انى امشى بين الكتب...فرحتى لما الاقى اللى انا عايزاها...وانى اشترى حاجة ماكنتش فى الحسبان...

اعتقد انك كمان هاتبقى كدا مع كل حاجة بتعملها...

قصاقيص يقول...

والله فكرة
ههههه
كل ده شايله لوحدك ياضنااااااايا
أوعدك هدور علي سكرتير ليا وسكرتير ليك..ولو لقيت هعرفك
بس انت نسيت تسيب حاجات في الاعلان
أولا:رقم تليفونك وعنوانك
ثانيا:الاعلان للجنسين ولا للرجال فقط
خلينا واضحين وعمليين
...........
ربنا يعينك لحد ماتلاقي سكرتيرك
سلاااام

شغف يقول...

هوه بص

يظهر كده و الله أعلم انك محتاج تاخد راحة و إعادة تفكير في كل اللي انت قلته ده

محتاج تعرف انت ليه و منين و ازاي و فين --- إلخ إلخ

reri يقول...

هههههههههههههه
وسيادتك هنعمل إيه؟؟؟ بس تعرف غنها حاجه لذيذه إن الواحد يبقي وراه حد يرتب له كل حاجه كده... بس إنت ليه ما حددتش المرتب ..هههههههههه

سلامااااااااااااااااات

Mahmoud Serag يقول...

لو افترضنا فرضا انك لاقيت السكرتير اللى بتحلم بيه حيبقى فيه كذا مشكلة
اولا : ازاى حيدخل كل حاجة فى دماغك لازم فى الاول يفتحها علشان يعرف يدخل التقارير و القراءات اللى انت طالبها .
ثانيا : مش ملاحظ انك قولت ان السكرتير حيعمل كل الحاجات اللى انت بتموت حب فيها و مجبتش سيرة شغلك ! معنى كده انك حتفضل زى ما انت شغال نفس الشغالة اللى انت بتحبها لدرجة خايف تجيب سيرتها .
ثالثا : لو لا قدر الله اشتغل عندك سكرتير طلع عاقل ازاى حيكون تعلقياته و كتابته زيك ؟!
رابعا : حتديلك كام ؟ و منين ؟ و فين ال15 جنية اللى عليك :)

فكرة تجنن لو كان لسه فيه حد عاقل و منتحرمش يا سؤالك يا هيما

غير معرف يقول...

حبيبى انت والله يا ابراهيم
اى حد بيلمس وتر حساس جوايا يبقى حبيبى
بس حاسب السكرتير يقتلك بعد كدة
اصل اللى بيكلمك دلوقتى
سكرتير أحمد مختار عاشور

إبـراهيم ... يقول...

الشاب السكندري ... أهلاً بيـك يا ابني ، طلبـك مرفوووض يا عزيز ، يبدو إنـك فاهم الشغلاااانـة غلط !!!.....


سعدت بمرورك
ــــــــــــــــ
بيسو : نورتيني يا جمييييل ، على رأيـك ، هتوحشنا حياتنا ، بس أنا عاوزها توحشني شوووية ...... اتختقت :)

مرورك نور
ـــــــــــــــــ
أيمو : أخيرًا نورتيني
صدقيني لو لقيتك لك هجيب ....ههه

ــــــــــــــــــــــ
أستاذة آيـة : يااادي النور يا فندم
مرورك في حـد ذاتـه كافٍ جـدًا ...

بس للأسف ماينفعش :)
ـــــــــــــــــــــــــ
بشوي : قفلتها ف وشي خلاااا ص ، الله يجازيـك !!! ، تعرف فكرتني بفيلم كنت شفته حلوووو قوي ، عالج الاستنساخ بطريقة فانتازية ، البطل كان عامل منه 3 نسخ ، نسخه للبيت ونسخه للشغل ، ونسخه للترفيه ....

أنا كمااان عاوز أعمل كده:)
ــــــــــــــــ
هوبـة : ياااا ستي إنتي تنوريني ، يا سلااااام ، ده شـرف لينــا ...

بس يبدو إنه برضو ما ينفعش ، لأنه المطلوب سكرتير ، وحضـرتـك هتبقي سكرتيرة ، وإبراهيم بتفرق معاه شويـة الحاجات دي :)
.
.
أقول لك هاتي الورق ، وابقى اقنعه :):)
ـــــــــــــــــــ
شادي ، اللي تؤمـر بيه يا جميـل ... تعالى انتا بـس .......
حلوة فكـرة لما قصـة تكسب دي ، ليك علياااا كل المكاسب المادية تبقى ليـك ......
بس بشروطي
منور
ـــــــــــــــ
هبة المنشاوي: أنا من رأيي تلحقي نفسـك يا بنتي دلوقتي وتقدمي ورقـك ، لحسن الطلب زااااد ، وبعدين مرتب إيه وبينة إيه ؟؟؟ إحنـا فيه بيننا الكلام ده ؟؟؟؟

منوراااني ربنــا يوفقـك ويسعدك يااااارب .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
د.جهينة ، أكيد أنا الأسعد ، زي ما قلت لبشوي ، وماله بديل بديل ،،، خلاااااص يا جماعة ، عاوزين بديل مش سكرتير ، حد يعرف يجيب بديل ، بس بسرررررعة قبل ما الجرنان يطلع !!! :) وبعدين يا جماعة مش هنختلف ع المرتب ، المهم اللي موافق يرفع إيده
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
شاهي ... حرام ليه بعني ؟؟ مش من حقي أتفسح لي شوية ، ولا أنام زي خلق الله ؟!!! وزي ما قلتي مش هنختلف ، وصدقيني مش هزهق نيفر ( بالعنجليزي أهو )
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
نوني : الأول حمد لله على سلاااامتـك نورتيني ، ثانيًا : إجابة واحدة فقط لا غير : أناااااااااااااااااااام ... شوية نوم !!!
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فبركة بيه : مراتـك حاجة والسكرتير حاجة يا ريس ، ما تغلطش × الحكومة ..... ابقى شوف لنا مكان جنبـك صحيح

إبـراهيم ... يقول...

رهف : نورتيني ياااا فندم .... أنا عشان كده قلت "خاااص" يا ستي ، يعني مش زي العاديين ، وعلى رأيـك المفروض كنت أقول اللي مش مطلوب منه ، وأهمهم النوم والأكل ومقابلة الأصدقاء ، بس التوضيح مهم برضــك .......، ممممممم و الراتب ، ياللا ربنا يقويه ....
حقيقي كـل مـرة بيسعدني وجودك ، وتعليقـك
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
نوووني تاااني : أهو كـده يبقى نور على نور ، يعجبني اهتمامك بالتفاصيل الصغنتتة دي ، أولاً يا ستي (ف) دي غلطة مني طبعًا ، واخدها من أصدقائي في شعر العامية ، بيكتبوها زي ما بينطقوها ، بس هما للضرورة الشعرية ، أنا غلط طبعًا :) ، وطبعًا مش سكرتيرة ، لأن مفيش سكرتيرة هتعرف تتعامل معايا :) ............... أكيد يعني ، ولا هتفهم غلط :) وبعدين أنا عاوز سكرتير ، مش سكرتيرة :)
نورتيني تاني
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
أحمد باشا H : إنتا فين مواضيعك الجديدة يا أخي ؟؟؟ ... وبعدين يا عزيزي ما (أنا) اللي طالب (آخـر ) دلوقتي يقوم بهذه المهام .... الجليلة :) والمرتب ، كما سبق وقلت ، مش هنختلف
ــــــــــــــــــــــــــــــ
شهرزاد : احكي ..... طبعًا يا فندم ، بس أنا مش فاهم يعني ، هتعملي إيه إنتي بقى :)

تحيااااااااااااتي ، ومنورة
ــــــــــــــــــــــــــــــ
الجميلة مي (دندنة) : بيني وبينـك أكثر تعليق عجبني حتى الآن ... وحقيقي كلامك جميييل 100% ، أنا يبدو إني مش عاوز سكرتير ، خلااااص :) حلو قوووي لما نفكر بالطريقة دي ، أعتقد هتبقى الحيـاة أصلاً أجمل كثييييير ، عجبني قوي إنـك خاتيفة تفقدي نشوى ( بالياء مش التاة ) المشي بجوار الكتب ، لأن دي بتبقى عندي كثيييير .....

تحيااااااااتي يا دندنة يا قمـر ....

واسمحي لي أختار تعليقـك كأفضل تعليق على هذا الموضوع
ــــــــــــــــــــــــــــــ
الشاعرة الجميلة مي : وبعدين بقى ؟؟؟ ما انتو كنتو عااايشين من غير سكرتارية ، أول ما قلت أنا ، كل واحد يقول وأنا كمان ، وأنا كمااااااان !!!!
وبعدين يا ستي رقم تليفوني وعنواني ، بسيييطـــة جدًا ، موجودة ف الإيميل المرزوعة ف البروفايل ( واضح إن فيه ناس بدأت تتتعامل معاه :) ) .... الإعلان للرجال فقط ( وش بيطلع لسانه )
منورااااااااااني يا مي
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
شغف : ياااااااااااادي النور يا فندم ..............
هوا أنا فعلاً محتاج للموضوع ده . . . .

الإجابة : تونـس :) ، تحياااااااااااااتي
ـــــــــــــــــــــــ
رحاب : هوا أنا كل واحد هيدخل يقول لي ، وإنتا هتعمل إيه ؟!!!
هنااااااااااااام يا جمااااعة

هاكل ، وأشرب ، وأروح الشغل ، وأنااااااااااااام ، أنام بقى شوية
والله هتخلوني أكتب بوست عن النوم !!!
ــــــــــــــــــــــــــــ
شاعرنا الجميل محمود باشا سراج :
ف الأول تحية طيبة ، وبعدين
كفااااية نووورك علينا
أخيرًا يا باشا
ههههههههههههههههه
تعرف تلعيقك ضحكني ، صحيح ، لو طلع عاقل هعمل فيه إيه ؟؟؟ تصدق هتبقى مشكلة ، وف نفس الوقت صعب أقول هاتو سكرتير مجنون ، هوا البديل ............ فكرة المستنسخ دي حلوووة قووووي
ألا تعالى هنا قول لي
أنا لسـه عليا 15 جنيه صحيح ؟؟؟؟

أصل أنا بنسى والله يا سروووج
ما يبانش عليا ، لكن بنسى :) بجـــد


عمومًا فيه حـل عملي جدًا ، بما إني مش جاي السبت الجاي
قووول للسكرتير المالي :)

وتحياااااااااتي يا شاعر يا جميل
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
عاشوريات بيه : إنتا كماااااااان حبيبي والله :)
برااافو إن سكرتيرك عرف يقلدك

تخيل افتكرته إنتا فعلاً
طيب يا سكرتير أحمد سلم لي على أحمد كثييييييييير

وقول له خلينا نشوووفه ... أنا + عنيا

تحياااااااااتي

khaled يقول...

شحططه بقى
انت مش لسة قايل للعمل من المنزل؟
ازاى بقى عاوزه كل يوم فى حتة و صايع ندوات؟
:)
بس افكار مجنونة

ALiaa يقول...

انت ليه بتعيد الحروف كتير كدة

Eman Eltaher يقول...

ايه يا عم ابراهيم ده ؟؟؟؟؟؟ حضرتك بتهزر و لا بتتكلم جد ؟؟؟؟؟؟؟؟ اذا بتتكلم جد ممكن افوتها لكن اذا بتهزر هتبقى مشكلة جامدة جدا لانى صدقت و عجبتنى الوظيفة بس مفيش اجازات ؟؟؟؟؟

غير معرف يقول...

3ala fekra haydi il moudawani ktir 7elwé w ktir 3ajabetni 3anjad 7elwé

fina n2oul mo3zam il 3alam byetmanou hek secretaire lol iza l2it wahed

plz b3atli yeh kermel yedross 3ani w y2adem emti7anet 3ani ok w yalla

salam

إبـراهيم ... يقول...

صحيح يا خالد ، تخيل ... ممكن برضو ، ولا أقول لك خليهم سكرتيريرين . . .

نورت يا باشا
ــــــــــــــــــ

علياااااء : الإجـــــااااابــــة

نعم؟؟
منوراااني للمـرة الأولى يا فندم ، وابقي تعالي على طوووول
ــــــــــــــــــ
إيمان : حمد لله على ســلاامتـك الأول
بتكلم جـد يا فندم ، والوظيفة لسكرتير :):) ...

نورتيني
ـــــــــــــ
رانو : تسلم إيـدك يا قمـر ...
ونورتي ...


وربنا يوفقـك ، لو لقيت هبعت لك حاااضـــر

Ratings by outbrain