أنت

في حياتي كلها أتوقع أن تكوني بذرة الضوء التي لا أدري كيف تنمو بداخلي لتنير اليوم، لكن أثرك أعجز ـ لازلت ـ عن التعبير عنه **** ، ولكنكِ تفرحين، وها أسنـانك تظهر .. ف تبتسمين :) وتطلع الشمس، هذه المرة ليس عنِّي بل عن جميل مرورك كلما حدث ... أمــــــــانـــــة عليكو أي حد يعدِّي هنا يترك تعليقًا .. ليستمر النور :)

الاثنين، 5 فبراير 2007

جــوااايـــــا كـــلااااااااااام !!!!


وبعدين بقى ؟؟؟ أدركت الآن ، ويمكن أنا عارف من الأول ، بس بتلكك إن الكتـابة دي .. أذى !! ، أيوة يعني مش هيبقى اللي ما يتكلم يا كثر همه ، هيبقى اللي بيكتب يا كثر همه !!! ، يعني مش معقول كل شوية أبقى عاوز أكتب حاجة معرفش أكتبها ، أو ما اكتبهاش ، أو كل ما أكتب حاجة ما أكملهاش ، أو أستسهل ومااكتبش اللي عاوز أكتبه أصلاً !!! ، كنت ف فترة فاتت لجـأت لفكرة التسجيل ، عشان أريح نفسي من عناء الكتـابة ، ورص الحروف على الورق ، أو على الكيبورد ، لكن لغااايــــة دلوقتي أنا لازلت مقتنع إن الفكرة الأجدى عي التسجيل الفكري ، أنا مش عااارف كل التكنولوجيـا و الهبــــل ده ، ومش عارفين يخترعوا لنا جهاز يسجل الأفكــــار !! ، أنا ممكن أراهن إن بكده هكتب كل حاجة حقيقي !!

.
طب يا عم إنتــا كل شوية داااوش دماغنـــا بأفكارك ، مرة أفكار مؤجـلة ، ومـرة جوااااك كـــلام ، طب ما تفضفض ، قووول اللي جواك ، مش لازم كله مواضيع ، مواضيع ، هيييس بقى شوية
.
لأ ، مش ههيس ، زمان علمونا إن ما لايدرك كل لا يترك كله ، ولا هما مش علموها لنا ولا حــاجة ، أنا سمعتهم بيقولوا حاجة شبه كده ، فيعني ، أقدر أقول إن من ضمن الكلام اللي جوايا ، اللي نفسي أقوله قووووي :

إن أوقات الواحد بيضيع من نفسه فرص مهمة قووووي ، وخطيـرة قووووي ، و حلوة قوي ، بكلمة غبية ، أو تساهل ، أو تجاهل ، عيني تقريبًا عاوز أقول لي بطـــــل غــــــــــــبـــــــــــاء ، الفرصة مش بنت جميلة !! ، الفرصة لازم تمسك فيها بإيـدك و سنانـك ، !

دي حاجة ، الحاجة التانية إني كنت عاوز أكتب عن شاعر مغمور مشهور ، بصراحة ما كنتش أعرفه خاااالـــــص ( لا بالحزن ، ولا بغيره ) لكنـــه استفزني منــــذ نحو 6 أشـهـر ، ويمكن أكثر بكتابه العادي جـــدًا ( شكلها باظت ) ، استفزني الكتاب ، يمكن لأني كنت براهن على إمكانية نـشـر كتاب زي كده ، كتاب خفيف قووووي ( لدرجة إنـك ما تحسش بيه ) والكتـاب بيفترض إنه بيتكلم عن مصـر بطريقة شبابية سـاخرة ، هوا أصلاً مسمي كتـابه ( ألبوم اجتماعي سـاخر ) ، أغرب مـافي الموضوع ، وأكثر ما شدني إليه الـ سيرة الذاتية الملحقة بالبطل صاحب الكتــاب ، اللي خلااني أقرب منه أكثر ، و أغامر ـ فيما بعد واشتريه !!!
إيه الجمـــيــــل بقى ، الجميل ، إنه ، وعلى طريقتي في البحث عن خلق الله ع الجوجل ، اكتشفت ، وياللمفاجــأة ، إن عمر بيه حـد معروف ، على الأقل بالنسبـة لأصالة نصري التي كتب لها ( خليها على الله ) ، وبعدين طلع الباشا ليه مدونة ، صحيح هيا فاقدة الذاكـرة ، بس موجودة مسميها ( شكلها باظت ) على اسم الكتــــاب ، وبعدين عاملين معاه كام حوار معتبرين ... لو ليكم شوووق تقروه يعني ، ممكن تلاقوهم ..........................................................

.
و قطــعًـا كان فيه كلام كثييير قوووي جوايا ، مش عارف أكتبه ، ومش عارف ليه ؟؟ ،


هناك 9 تعليقات:

rosealia29 يقول...

ههههه هو من الواضح إن الموضوع إللي دخلت بيه .. مش هو الموضوع إللي إنت انتهيت بيه .. انا حسيت بحالة تعسر ترجمة الفكرة فا يمكن علشان كده عذراك .. لكن حاول تاني .. و تالت ..

متغيرة شوية يقول...

ابراهيم؟
انت مش ماجيستيرك في الرواية برضه ولا ايه؟
تحس ان المدونة ده معلقة جاهلية يها كل المواضيع اللي في الدنيا

ربنا يزيدك

مَلَكة يقول...

حراااااااام
والله حرام
وربنا حرام
وحياة النبي حرام
حرام عليك عيني تزغلل ويجيلي عمى مؤقت بسبب اللون ال(....)اللي انت عامله ده(اهيء)حرام كدة ولا لأ؟

بص بقى انا انصحك بجد انك اما تحس انك عايز تكتب فكرة في دماغك اكتبها فورا وبدون تأجيل وزي ما تطلع تطلع
لان طول ما انت كدة مش هتكتب ولا هتخرج اي حاجة جواك
اكتب واتكلم ومش مهم حاجة تاني

Noony يقول...

ارحم نفسك شوية...بالعكس، أنا شايفة إن الكتابة (خصوصاً لما يكون عندك ملكة الكتابة وعندك الأفكار) زي ما تقعد معاك أو مع أي حد تستريحله وتفضفض معاه...اكتب واكتب واكتب وميهمكش...واحنا هنقرأ إن شاء الله

وبعدين متسميهاش غباء...سميها تلقائية أو طبيعية

سيبها على الله وإن شاء الله خير

إبـراهيم ... يقول...

روزاليا ... مرحبًا بـك في مدونتي !!



هوا أكيد يعني الكلام اللي دخلت بيع ، غير الموضوع اللي قلته !!! ، واتحتمال أحاول تاني !!



أهلاً بيكي على كل حال !

بنت الحياه يقول...

عجبني البوست، بس فيه حاجة الجزء بتاع الفرص...


إن أوقات الواحد بيضيع من نفسه فرص مهمة قووووي ، وخطيـرة قووووي ، و حلوة قوي ، بكلمة غبية ، أو تساهل ، أو تجاهل ، عيني تقريبًا عاوز أقول لي بطـــــل غــــــــــــبـــــــــــاء ، الفرصة مش بنت جميلة !! ، الفرصة لازم تمسك فيها بإيـدك و سنانـك

يا ريت البوست الجاي تحكيلنا عن الفرص اللي ضيعتها، واللي مضيعتهاش لو فيه :)
موافقة علي نقطة ان الفرصة مش بنت حلوة، بس هية ايه يا تري؟
أنا مش متفقة مع روزاليا النص فيه وحدة فكرة قوية جدا، واضح انها احساسك بضياع حاجة مش عارف تلاقيها، سواء كانت الفكرة أو البنت الحلوة، أوووبس، قصدي الفرصة :)

هدى يقول...

مش بس الكتابة اللي لازم تتكتب في وقتها ..كل حاجة مجردة فرصة

على رأي زوزو في الفيلم ولكن تؤخذ الدنيا كدهو !!!

هناك الكثير الذي ننتظره من ابراهيم ...

إبـراهيم ... يقول...

سلمى (وإنتي متغيرة ) أولاً شرفتي المدونة يا فندم ، ده مرور أول ، ثانيًا : هنبقى نفكر نعمل تعليق خاااص للحديث عن المدونة (على بعضها ) ، ماجستيري ( كان المفروض يبقى ) ف الرواية ..... فكرتيني بموضوع كنت ناسيه ، وبرضه عاوز أتكلم عنه !!!!!!



إبقي تعالي ....

إبـراهيم ... يقول...

ملكة .... آآآســفـــيــــن يا فندم ع الإزعاااج اللوني ، وإن شالله يارب اللون الجديد يكون عجب سيادتك .....



إنتي عارفة ضرورة التغيير ومخاطره !!!!



وحقيقي ، ببقى عاوز أكتب ، وأنا مبسوط مثلاً دلوقتي من الكلام اللي اتقال ، بس لسه فيه كلاام كثيييييير ما قلتووووش !!!!



الحمد لله

Ratings by outbrain