أنت

في حياتي كلها أتوقع أن تكوني بذرة الضوء التي لا أدري كيف تنمو بداخلي لتنير اليوم، لكن أثرك أعجز ـ لازلت ـ عن التعبير عنه **** ، ولكنكِ تفرحين، وها أسنـانك تظهر .. ف تبتسمين :) وتطلع الشمس، هذه المرة ليس عنِّي بل عن جميل مرورك كلما حدث ... أمــــــــانـــــة عليكو أي حد يعدِّي هنا يترك تعليقًا .. ليستمر النور :)

الأحد، 14 يناير 2007

أفكـــــــــــــــــاااااااار مـؤجــــــــلة :)

مش عارف أقول لي إيه بــــس ؟؟؟ ، كل شوية مخي ده مش رااااضي يفكر ، ولا يبطل تفكير ف أفكار ، وحاجات و محتاجات يعملها ، لدرجة ناوي أجيب لي سكرتيري ، يقدر يشوف لي وقتي ، ويقسم لي ، و يعلم لي حاجاتي اللي ما ينفعش حد يعملها غيري !! ، طيب ، ولما هوا ما ينفعش يعملها حد غيري ، ما بعملهاش أنا ليه ، لأن أنا مش لاقيلي وقت أعمل فيه الحاجت دي ، ليه يا خي ، شغال ف الفاعـل ، لأ .. . . . . بس مش لاقي وقت ، وبعدين الأفكار كثييير ، وما ينفعش أنفذ أكثر من فكرة ف اليوم ، فبالتالي ما بنفذش أي حاجة !!!!!!
طيب ، يبقى أكتب عن الأفكار المفتكسة الرهيبة ، التي ستغير مســـار الـتدوين في مصر و العالم العربي ...
فكرت ، فكرت ، و قررت كثيييرًا ... لكني لم أكتب شيئًا !!!! ، ده حتى اللي كتبته ما نشرتوش ؟!!! ، فيه أكسـل من كده ؟؟؟؟

هناك 8 تعليقات:

إبـراهيم ... يقول...

إشمعنى يعني من يوم ما فتحت المدونة و أنا مش سائل فيا ؟؟؟؟!!!! بجد أنا لقيتني غريب قوووي معايا ، يعني أسيب الناس ترد عليا ، ولا أردش أنا مرة عليـا من نفسي !!!
بجد أنا غريب !!!
قلت المرة دي أرد عليا
و أقول لي : يا ابني الله يهديك اتلم شوية ، ونزل الموضوع بتاع السرير ، إنتا ليه محسسني إنـك زي التاجر المفلس ، اللي بيقلب ف دفاتره القديمة
على الرغم من أن لديك موضوعات جديدة ، أو على الأقل أفكار لموضوعات جديدة ، إيه المشكلة بقى ... اكتبها
ياللا أنا منتظر ما ستجود به
أقول لك ابدأ بموضوع أنا لما حبيبتي هتكبر
حلو قوووووي ، صوره جاهزة ، و الكليب إنتا رافعه بقالك اسبوعين يا مفتري !!!!
، ولا نزل مؤقتـًا موضوع السرير ده ، يعني محاولة لكسر الملل ، أهو جاهز برضك
الفكرة اللي كلمت ملكة فيها امبارح ، مشبطالة ، بس يبدو لي إنك تراجعت عن كتابتها ، البنات الأصل و الصورة !!! يعني مش هتعرف تكتبه غالبًا
بس بالله عليك بقى ما تهرج
ضروووري تكتب موضوع ( نعيشها لنرويهـــا ) الفكرة عاجباني قوووووي ، و عاوزك تكتبها
،،،،،،،،،،،،،
و مصر ، نسيت مصر يا إبراهيم
الصور اللي معاك كويسة

زودها شوية

واتصرف
بطل كسل بقى

صدق ملكش زي :)

إبـراهيم ... يقول...

شكرًا ليا ، والله شجعتني ، بفكر أروح أنزل الموضوع اللي إنتا قلتلي عليه ، ولا أقول لك استنى شوية !!!

يووووووووه بقى ، هوافيه إيه ؟؟؟

حلوة فكرة موضوع على الهامش دي

بعد كده هخلي بوستاتي كلها ف الردود
فكرة برضك

مَلَكة يقول...

هو أنا أما وافقت على فكرة إنك تكون معاك مكنتش متصورة الحالة هتستفحل أكتر من كدة بصراحة
إبراهيم يابني
مصر أمانة في..هه؟احم،لأ مش دي
إبراهيم يابني
إنت لازم تخطف رجليك للمحطة اللي بعد عبده باشا(مش عايزة أقولها وش عشان متزعلش يعني)0

عارف بتفكرني مش عارفة بمين اما قال انا ورايا حاجات اااد كدة ومن كترهم مبعملش منهم حاجة!

افتكر لا تؤجل عمل اليوم إلى الغد
المثل القميء اللي كان مكتوب على كراساتنا واحنا صغنينين
والله بينفع أحياناً
بس مش مع الكسلانين بطبعهم يعني :D

Noony يقول...

أهلاً...دي الحالة طلعت بجد...على العموم أنا رأيي المتواضع إن الواحد طبيعي جداً لما يكلم ويحاسب ويضحك ويبكي مع "نفسه" (مع احترامي الشديد لرأيك)...واللي مش بيعمل كدة يبقى مريض محتاج لعلاج :)
ماعلينا اية حكاية الأفكار التي ستغير مســـار الـتدوين في مصر والعالم العربي؟ احنا هنمثل؟!!...طب ورينا اية الأفكار دي واحنا نحكم (بحاول استفزك يمكن تبطل كسل)...بس شكلك كدة زي ما قال أونكل زغلول "مفيش فايدة (فيك يا إبراهيم)" ...ربنا يهديك

إبـراهيم ... يقول...

طبعًا ( أنا ) زعلاااااان منـك جدًا ، وبيقول لك لا داعي لربط إني أكلمني بالعباسية ، ولا داعي في هذا المجااال ـ بالمناسبة ـ للاستظراف ، بالإتيان بسيرة عبده باشا !!! ، وبجد أنا لما بكلمني أوقات كثير بستريح ، بس الحقيقة لقيتني زعلان منك ، لأنك بتتكلمي عني بأسلوب ... مش كويس ! ، عمومًا أنا هقعد معايا ( وربما ده يتحسب ف صالحك) ، وأفهمني إنك ما قصدكيش تهينيني ، وإنما ترسب في وعيك الباطن إني لما بكلمني أبقى فيه مشكلة فيا !!!


هنرجع للموضوع ده بعد ما أقعد معايا ، وعلى الله أعرف أصالحني عليكي !!!!

smraa alnil يقول...

ههههههههههههههههههههه

والله لما كنت بتيجي تعلق عندي كنت كويس
ايه يا ابني دة
طب مانت فاضي اهو تكلمك
وتتخانق معاك كمان
لا وكمان ناوي تقعد معاك عشان تخليها تصالح ملكة
طب ما تقعد بقي وتخلي انت يكتب المواضيع اللي انت عايزا يخليه يكتبها
وبعدين عيب انتو اصحاب واخوات مش تتخانقوا كدة
بدل ما اجي انا اتدخل ما بينكم

بيني وبينك بقي لو عايز علاج للي انت فيه
جيبلك حزمتين جرجير واعصرهم في الخلاط وكيس لمون محترم اغليه علي النار
وبرطمان عسل ابيض والعبكهم في بعض
وهتبقي فلة

Heba Al_Menshawy يقول...

لاااااا كدا الواحد شكله هيتعدي
اسمع كلام ابراهيم معايا يا ابراهيم معايا ... هو الباين انك سمعت الكلام اهو

بمناسبة البوست دا .. دي مش افكار مؤجلة دي افكار عايزة تترتب بس علشان تشوف النور بالدور

صحيح قبل ما انسى متنساش تاخد الوصفة بتاعت بنت النيل .. وبالشفا :D

Jasmine يقول...

البلوج بتاعك رائع يا ابراهيم :)
على فكرة ممكن تسميه لمحات انسانية..
بجد حاجات كتير منه بتعكس لقطات من جوانا فعلا..
جميل انك عرفت تمسك اللحظات دى على الورق..

Ratings by outbrain