أنت

في حياتي كلها أتوقع أن تكوني بذرة الضوء التي لا أدري كيف تنمو بداخلي لتنير اليوم، لكن أثرك أعجز ـ لازلت ـ عن التعبير عنه **** ، ولكنكِ تفرحين، وها أسنـانك تظهر .. ف تبتسمين :) وتطلع الشمس، هذه المرة ليس عنِّي بل عن جميل مرورك كلما حدث ... أمــــــــانـــــة عليكو أي حد يعدِّي هنا يترك تعليقًا .. ليستمر النور :)

الخميس، 15 فبراير 2007

فوووور.. .مــــات



الأول التهييس :
هما المفرووووض يبقوا (فور ماتوا !! ) على اعتبار إنهم أربعة !!
بس ساعتها يبقى أفضل تقول ( فور ديث) ، وساعتها هتبقى للموت ، وأي نعم أنا كنت كاتب عنه حاجة ، بس مش وقتها دلوقتي !!..

..........................
أصلاً هيا كلمة انجليزي، وتعني في التعريب المباشر (تهيئة)، وعشان اللي ثقافتهم لاوندي ولا زنجباري (فورمات) مش جمع مؤنث "سالم" لفورم ، وفورم دي يعني شكل ، يعني هتقلب على أشكال !! ، لأ ، (فورمات) يعني إيه ؟؟؟

. . . . . . . . . .
يعني (ف عالم الكمبيوتر) تمسح كل اللي فات ، وتبص ع اللي جاي !! ، تبدأ من أول وجديد ، تعمل (كمان)شيفت ديليت ، كلللللللللله يروح، ينتهي كأن لم يكن ، وتبدأ من الأول على بيااااض ! ....
ترجع كل التجارب أولى، وكل اللقاءات أولى، وكل الأفعال بكر،وردود الأفعال طازجة ، مايعودش فيه "المره اللي فاتت" ، و" كل مرة" وآخرة مرة ! ...تنتهي (مرة) من القاموس .....
نرجع من الأول !
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


وأنا نفسي قوووي أرجع م الأول !!
مش ضروري قوي أفقد الذاكرة !، لأني اكتشفت مؤخرًا إنهم مابيفقدوهاش !!، كانوا بيمثلوا علينا، ....
بس أنا محتاج أبدأ من الأول :
اسمي إبراهيم
ـ أهلاً وسـهلاً ... وأنا ...
بأول ابتسامة غصبن عننا ، بأول توقع أو عدم توقع لاستمرار العلاقة، بأول كلمة حلوة اتقالت ، ماأنا همسح كل القديم ، القديم أكيد فيه حلو ووحش، مايضرش، يروحو مع بعض / لما هنبدأ م الأول هكون أكثر حرصًا !! ....
لأ أنا كداب ، مابعرفش أكون أكثر حرصًا ، أنا كده على طول !!!
بلاش الكلام الحلو
خلينا لما نبدأ من الأول نحرص على الحيـاد !
لا حلو، ولا وحش
بس نحافظ على براءة اللحظات الأولى !
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ف الكمبيوتر عندي بحتفظ بملفات كثيييييييير، بالهبل ، لما بفرمت مش بفرمت غير الجزء بتاع النظام السي، الباقي فيه ملفاتي منذ جبت الكمبيوتر ، كثير لما بفرمت الجهاز، وأبدأ فيه من الأول أسأل نفسي هيجرى إيه لو فرمتت الجهاز كله، وأصبح جهازي بلا ذاكرة، أصلاً كثير بفكر لو الهارد بااظ ولا حصل له حاجة هعمل إيه !، عادي ، اعتقد عادي ، أقدر أبدأ من الأول وجديد، ما كل حاجة فيه أنا اللي عاملها ،صحيح هفتقد شوية ملفات، على كام صورة، على كام أغنية حلوة، على كام كلمة ، وكام نص، وكم كتاب، وكام موقع، وكام برنامج، وكام .............. بس كله يتعوض !!!!
لأ ، مش كله يتعوض قوي !!
فيه حاجات ما تتعوضش
لأ ، تتعوض . . . .!!
مش عارف !
بس أنا لسه مجربتش أفرمت الجهاز كله !
وبعدين يعني لو فرمتت الجهاز كله ،لما امشي ف الشارع مش هيعرفوني !!
عارفيني
ده حتى البقال الحقير هيقول لي : أيوة اشتريتها مني المرة اللي فاتت
ما أنا مش هروح أسأله(إنتا تعرفني ؟!!) ، هوا اللي يهتعامل معايا بود من رآني من قبل !
ده غير اللي عارفيني !
مش هعرف أبدأ معاهم من الأول خاااااااالـــص !
خلااص، الأول راح، وراحت معاه كل حاجة !
مش بعرف أمثل !
هيا حادثة !!
واضح إني هفضل مستنيها كثيييييييير
مش بس لأني باخد بالي من العربيات وأنا بعدي ، لأ، لأن الناصحين محدش فيهم متهور، أصلهم فاكرين لما يخبطوني هموت !!!

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الكلام كثر قوي !
وبقى شكله باااااااااااايخ !!!
أحسن عشان محدش يقراه

هناك 8 تعليقات:

غير معرف يقول...

على الرغم من انى تهت شوية فى النص..
وعلى الرغم من انى اصبت بالحول..
الا انى فهمت الرسالة..
وعلى فكرة انا جربت ابدا من اول..
عرفت ايه هى اخطاء الماضى وحاولت اتفاداها فى البدايات الجديدة بالطبع كانت البدايات الجديدة مع ناشس تانية مش هم نفس الناس القدام..
وده صلح برضه من القديم
الفكرة كلها انك تغير طريقة تفكيرك فى البداية..
يعنى مش لازم تبدا من الاول مع نفس الناس..
ابدا مع ناس تانية.. وهتلاى ان انت بتتفادى الاخطاء القديمة وتعامملك مع الناس القديمة بيتغير وبتشدهم ناحية البداية الجديدة
حد فهم حاجة؟
يبقوا قابلونى

غير معرف يقول...

أيوة أنا فهمتك يا أحمد ....



بس مش دايمًا بنعرف نكسر القديم !! ، وبعدين أوقات بيعز علينا فراقه !! ، ولا إيه ؟

هدى يقول...

هي فكرة هد اللي فات وابدا من الاول احسن اوبشن متوافرنا في الحياة

وقتها بتحس انك بني ادم بجد

بس انك تهد وتبني لازم يكون معاك امل وثقة في نفسك

لو ماعكش ..ما يلزمكش

خليك ترممفي ما لديك الى ان يحدث الله امرا كان مفعولا

عن نفسي لم اتمكن من ضغط زر فورمات الى الان رغم ان الفيروسات معششه في الجهاز بقالها زمن

Noony يقول...

متهيألي كل واحد بتجيله الأفكار دي في حياته..انه يفرمت مخه ويعمل ريستارت سيستم ويبدأ من جديد...بس للأسف احنا بشر وحياتنا كلها عبارة عن مجموعة من الخبرات التراكمية..لو حاجة اتشالت، حاجات كتير أوي تنهار..فلازم نسد الثغرات
ونصصح الغلطات
ونعيش في تبات ونبات
وربنا يرزقنا جميعاً الثبات :)

الله مكنتش أعرف اني بعرف أقول كلام مسجوع كدة...شئ عظيم :)

Heba Al_Menshawy يقول...

صعب وان مكنش مستحيل كمان ان الواحد يقدر يفرمت مخه ويبدأ من اول وجديد... اكيد اللي فات حتى لو حاولنا نتاناساه ونبدا في خيالنا من جديد لكن هيفضل برده تأثيره باقي في اللي جاي .. الذكاء اننا نتعلم ونستفاد من اللي فات بكل عيوبه واخطاؤه مش نفرمته

علي الالفي يقول...

ا زيك يا ابني
انا اسف لعدم ددخولي من فترة نظرا لظروف النت عندي
المهم انت عامل ايه
على فكرة انا تهت بردو شوية في الموضوع

متغيرة شوية يقول...

انسف حمامك القديم
اسهل تكنيك علشان تبدأ تاني وانت نضيف.
ممكن تفرمت ، بس تاخد بالك ان الهارد ميكونش هو اللي بايظ من الأساس
علشان ساعتها هتفضل تفرمت طول حياتك من غير لازمة

محمد مصطفى يقول...

بطل رغي
آه صحيح تبقى تعدي ع البلوج

Ratings by outbrain