أنت

في حياتي كلها أتوقع أن تكوني بذرة الضوء التي لا أدري كيف تنمو بداخلي لتنير اليوم، لكن أثرك أعجز ـ لازلت ـ عن التعبير عنه **** ، ولكنكِ تفرحين، وها أسنـانك تظهر .. ف تبتسمين :) وتطلع الشمس، هذه المرة ليس عنِّي بل عن جميل مرورك كلما حدث ... أمــــــــانـــــة عليكو أي حد يعدِّي هنا يترك تعليقًا .. ليستمر النور :)

السبت، 24 فبراير 2007

ســـد ــ لامؤاخـذة ــ الحنـك !!



الأول : البنات (سيدات المطبخ) يمتنعن ، ثانيًا : ليتقدم الشباب العزبنجية (زي حالاتي للأبـد) ، ثالثًا : مش أبلة نظيرة ولا حاااجـة يعني !! ، بس أهي تجربـة ، والسلام

مممممممممم ، نخش ف الموضوع ، عندك فرخة جايبها من أسبوع (منورة الفريزر) وبطاطس (جاهزة للتحمير) ،وزيت ، وبصل ، وميه (من الحنفية ) و شوية دقيق ، وسكر ، بس مفيش عيش (كالعادة يعني ) ، والفينو خلص ، و .... ملكش نفس تنزل تجيب ، وقاعد معاك ، فمش طالبة تنزلك تشتري حاجة ! لحسن تزعل منـك ، وعندك حالة عظيييمة من الكسل الشنيع ، كسل يخليك حتى مش عاوز تنزل تعمل أي حاجة !!!، مش عاوز تنزل ، مش عاوز تفتح باب الشقة أصلاً ، كويس قوووي إنـك قاعد ع الكمبيوتر ، أو بتكلم الناس ف التليفون !!
.
سو سو .. سو .. سو ... عصافير بطنك بتصوصو، بما إنك ما طفحتش م الصبح ! ، أو بما إنها مفجوعة وبتصوصو على طووول ، وبما إن (لجسدك عليك حقًا) ، فلاااازم تكتمهم !! ، طب إزاااي ، إزااااااي ؟؟؟؟

إحنا قلنا عندك إيه ، فراخ وبطاطس ( تكتشف بعد قليل إن فيه مكرونة مخفية ف المطبخ) ، بس (ماعلينـا ) سيبك من دول كلهم ، لسه هتنضف الفراخ ، و تقشر البصل ؟.!! ، ولا لسه هتجهز الزيت ، وتقلي البطاطس !!! ، مين فاضي بقى لده كله ؟!؟
فيه اختراع جميييل ، ومريح ، وبيزغط العصافير ويبططهم بسرعة ، الاختراع ده اتعرفت عليه من زمان ، وكان اسمه وقتها ( سد الحنك) :)
تقريبًا ف الأماكن المفتخرة ممكن يسموه ( كمبوليتنيو بالعسل ) ولا (حنوكملبنو ) أو حلوى الـ... فالوذج هههه ، ماهي أي حاجة بالسكر بتبقى حلوة !! ( وده الغريب فعلاً ، إن السكر طعمه حلو !!، عين تلاقي الملح مملح ، والفلفل مفلفل ، لكن السكر حلو !! ) ....
رغم إن دي الكلة الوحيدة اللي اسم على مسمى ، يعني مش عارف يعني إيه ( بطاطس) ، ولا يعني إيه ( كنافة !!) ، لكن عارف كويس قوي ( سد الحنـك ) وت داز إت مين ، أنـد وت دز إت دوووو ( ده بيدو بلااااوي !!) ، المهم
.
طيب ، تعمل إيه بقى سيادتـك :
المقادير : شوية دقيق ( قد خمس كبشات كده) ، حبة سكر ( يعني مايعدوش كبشات الدقيق ، إلا لو عاوزها تبقى مسكرة بزيادة )، على شوية زيت ( لزوم الحاجة اللي ع النار) ، على كوبايتين مية ( محدش يقول لي اشمعنى كوبايتين) ...

طريقة العمل : يااااااااااااااااااهـ ، ربنا يصبرك فعلاً !!!
هتحط الحاجات دي ع النار ، وتقلبها ، مش مهم مين قبل مين ، ولا إيه بعد إيه ، المهم إنك تكون بتقلب( الخليط ) جيدًا ، حتى لا يلصق في الحلة ( ممكن كازارونة على فكرة) ، وانتا بتقلب هتلاقي ( سبحان الله ) عجينة ظهرت لك ، بيضاء فاقع لونها تسر الناظرين !! ، قوم ما تكدبش خبر ، وقلبها كمان ، واتأكد إنك حطيت السكر ، واطفي النار !

بس بعد كده بقى تعمل إيه ؟. ....

أكيد هتلهط على طووووول ، وتبقى تدعي لي ، ما تكترش ـ لأن (سد الحنك) أهم مميزاته إنه بيخرس البطن تمااااااامًا !!! ...............

وابقى قول جعان دي تاني !!!
في أوروبا ، والدول المتقدمة ، ممكن تكور العجينة ، وتضيف عليها جوز الهند ، لكي تبدو بشكل ( ألذ!!) ، لكن صدقني كده ولا كده هوا سد حنـك !!
مرة جربت أحط ع الخليط لبن ، طلع سد حنك برضه ، مرة حاولت أغير اللون ، وكان عندي عسل أسود ، طلع سد حنـك بالعسل الإسود إنما إيه تحححفة ( ماعملتوش تاني) !!
اكتشفت بعدما عملته إني عندي مكرونة ، طب وماله ، خليها للمرة الجاية !!
اتفضلوا معاناااااااااااااااااا .

مميزات سد الحنـك :
أولاً بيسد الحنـك
ثانيًا : مستحيل بعدما تسد حنكك ( اللي هوا يور ماوث يعني ، للي ثقافتهم فرنساوي ) تفكر تفتح حنكك تاني ! .
ثالثًا : الأكلة الوحـــيــدة (حد علمي ) اللي مستحيل بعدما تاكلها تخلص ، أو تقول عاوز كماااان ، حتى لو كنت الإيليفنت ذاااته !! ( فيل يعني ) !!
رابعًا : بتعمله ، وتاكله ولا كأنـك عملت حاجة ، ما بياخدش غلوة !! ، أو ( هســـة ) ، يعني أسرع مما يسمى بالوجبات الجاهزة ، والـ سريعة التحضير !!!
خامسًا : بيخليك تعرف إن كونك جعان أرحم بكثييييييييير من " وجع البطن !!! " لذلك يحذر الخبراء من عدم الإفراط في أكله !
سادسًا : سد الحنـك الأكلة الوحيـــدة اللي ممكن تعزم أصحابـك عليها مهما كان عددهم ، وإنتا مطمن ، بس ما تقوللهمش أنا عازمكم ع الغدا يعني !!! ، ولا تقول لهم أنا عازمكم على ( سـد حنـك ) !! ، قول لهم هعمل لكم أكلة تجنن ، وخلااااص !!
.

أسئلة بمناسبة الموضوع : ليه كل الطباخين العالميين رجالة ؟؟!!!
ليه الواحد لما يكون جعان ما بيطلبش ديلفري ؟؟؟ ( خدمة توصيل للمنزل !!)
ليه الواحد بيجوع أصلاً !!!

هناك 26 تعليقًا:

Noony يقول...

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

يا تحفة!!!...يعني تفضل طول اليوم جعان وتاكل في الآخر (سد الحنك)...على فركة من أسمائها كمان حلاوة تركي
بس الترتيب مهم برضه يا باشا..وكمان الزيت يحرق القلب..ارحم نفسك شوية...اللي أعرفه إنها بتتعمل السمنة أفضل
سيبك أنت لسة تحفة برضه
بس خد بالك من صحتك لو سمحت لازم تاكل حاجة مفيدة..عشان سد الحنك دي مفيهاش أي فايدة غير إنها بتلكم ومش بتقدر حتى تكمل الطبق اللي عملته

متهيألي انا مش حرماك من تعليقاتي أهو
آخر حاجة..خد بالك من صحتك وكل حاجة مفيدة...بطل كسل يا كسوووووووووووول

Noony يقول...

أه...بمناسبة لية أشهر شيفات العالم رجال...ببساطة لأنهم بيعرفوا يطبخواأحسن من الستات
والواحد لما بيبقى جعان بيبقى معندوش أي طاقة فاضلة غير إنه يفكر في الأكل اللي عايز يأكلة يسد بيه جوعه والسلام..لكن الوسيلة اللي يجيب بيها الأكل دة...مش وقت التفكير فيها خالص..عشان كدة فكرة الدليفيري ممكن تيجي بس متأخرة شوية
أما لية الواحد يجوع أصلاً؟ بكل بساطة عشان ياكل
أو
عشان يبطل ياكل عشان بيعمل دايت ولازم يخس ويتعذب وكلام فاضي من دة

محدش عجبه حاله
:(

الحمد لله رب العالمين على كل حال
ودمتم سالميييييين
:)

Unknown يقول...

ادينى مكدبتش خبر وجيت اعلق اهوه
بس احترت وانا داخلة
ادخل فين ولا فين
إنت وإنت ولا حرية ولا حاجة تالتة مش فاكرة إسمها
يلا مش مهم

:(
لا حول ولا قوة الا بالله

ايه المأساة دى؟؟
الموضوع بسيط خالص
المشكلة إنك بتسيب نفسك لحد ما تجوع وتفكر تقوم تعمل أكل وطبعا مش بتبقى قادر وعايز تسد جوعك وخلاص
لكن التفكير السليم بقا إنك تعمل الاكل بدرى شوية قبل ما تجوع عشان تعمله بمزاج ومش تستصعبه

الفرخة ديتها تنضف وتتسوا .. عادى خالص

والبطاطس سهلة موووت

والمكرونة أسهل منها

بس مش عارفة إنت معقد الموضوع كدة ليه
مع إنى اجدع أكل بجد باكله من إيد اخويا .. مش شيف ولا حاجة على فكرة
بس طبعا المطبخ يروح فى داهية بعد ما يخلص

اهوه كتر خيره بقا هيعمل ايه ولا ايه

يلا شد حيلك واشتريلك كتاب أبلة نظرية

raspoutine يقول...

بيتهيألى انك مفروض تكتب كلمتين عن اللقاء بتاعنا يا عم ابراهيم ولا ايه
على فكره انت انسان مهذب ودمك خفيف وانا بجد اعجبت بأهتمامتك اوى


ايمن فاروق

micheal mohsen يقول...

سعدت جدا بلقائك يا ابراهيم..بجد كلكوا ناس محترمة و مثقفة و تستاهلوا كل خير
في انتظار اللقاء القادم

basma saghir يقول...

ايه كل ده..؟
يعني تصوم تصوم وفي الاخر تفطر على سد الحنك..وكمان انت الي بتعمله
وبعدين انت معقد الدنيا يعني تعمل سد الحنك بدل الفراخ والبطاطس انا شايفة ان الحاجات دي اسهل منه بكتيييييييير
وفي حاجة تانية اسهل واسهل ان حضرتك تتكرم وترفع سماعة التليفون وتطلب دليفري بما ان الكسل بلغ منك مبلغه..لدرجة ان العصافير الي في بطنك هتكسل تصوصو قدام شوية

زحل الفلكي يقول...

جامد يا عمونا والله

سد الحنك
اممممم اعتقد ممكن اعزمك عليه مره في اول زيارة ليك لبورسعيد بعد لقائنا في القاهره

ممكن
ايه ..بتقول لأ ؟ ازاااي ده انا كنت ناوي اعملهولك بالعسل الابيض

طيب خلاص خلاص ياعم متضربش
بجد وصف جميل لشعور لذيذ انك تكون جعان
مش عارف ليه بحب ابقا جعان
حقولك فوائد الجوع يمكن نعمل مدونة للجعانين

1-لما تكون جعان حتكون سقعان وبالتالي مش حتنام لو عندك محاضره وعايز تكون فايق زي حالاتي

2-لما تكون جعان حتبقا خفيف تتحرك براحتك من غير ميكون فيه حاجه متقلاك
3-لما تكون جعان..اوي حتحس ان اي اكله ملهاش لزوم مأنت جعان ..اوي
فحتقول استنا لما اروح البيت وفي الغالب لما تروح البيت التعب حيغلب الجوع وحتخش تنام وبالتالي فالجوع موفر في المصاريف
لا ياعم مش جلده
هوا مش انا لسه قايلك حعزمك فوق

رابعاً من فوائد الجوع الكبيره جدا انه بيخليك متفكرش في اي حاجه كده واللا كده
بيكون تفكيرك مركز في الاكل
وده بيديلك صفاء للذهن وقدره على انك تتخلص من الهموم

ايه رأيك شفت تحليل منطقي اكثر من كده
سلامات علشان انا طولت على سعادتك يا انت وانت

عاشقة الوطن يقول...

بص ياابراهيم انا كان عندى اهون اقوم اعمل لسيادتى الاكل اللى فى التلاجة احسن ماانتقم من نفسي واعمل سد الحنك
هو انا اينعم ماكلنوش قبل كده ومش ناوية اصلا اكله ان شاء الله
بس بقولك ايه اللى انت عملته فى نفسك ده يارجل
حرام عليك نفسك
انت بتنتقم من نفسك
هى نفسك مزعلاك اوى كده
ابقي اقوم اعمل اكل محترم تاكله
احسن من وجع البطن

ماشي يافندم
ربنا معاك

remaliza يقول...

ههههههههههه
فعلا انا كنت مخنوءه اوى بس ضحكت وانا بقرا كلامك اللى زى العثل والثكر وفتح الحنك
هههههههههه
تسلم ايدك بصراحه جوعتنى
واوعدك انى فى اقرب فرفه هاحاول اعمل سد الحنك
شكرا ياابراهيم ربنا يخليك للجعانين
هههههههه

حسن أمين يقول...

يمكن يا هيمو أنا دخلت المدونة عشان كسلان أفتح الموبايل وأرن عليك ..
يمكن باكتب لك بحميمية عشان مش عارف انت هاتقرى الكلام ده إمتى ..
بس بجد ..خلتني أبتسم من جوه ..
أنا لسه جاي من مدونة نائل الطوخي ..زرتها بسبب المقال اللي بعته الحضري على الجروب النهارده بتاع العنصرية ..ومش ناسي انك انت اللي جبت لي سيرة ليلى أنطون لأول مرة .
حلو جدا إحساسك بال....
لا مش هاقوللك ..
بس هو حلو لدرجة انه بيشحط في الزور .. زي الاستيفيا ..(نبات باشتغل عليه في بحث التخرج) ..وعقبال القرايب والبعايد ..
غريبة أوي يا أخي الدنيا دي ..
انت واحشني وكنت داخل على المدونة مخصوص عشان ما ألاقيش لك حاجة جديدة أروح موبخك وعامل فيها صاحبك اللي متابع أخبارك ..وكده وكده وبتاع ..
لكن بما إنك سديت حنكي ..
فهنيئا يا جميل ..
تعرف اني بدأت في "بني بجم" وانا وانا(أصلنا كنا سوا) مروح يومها في المترو؟
خدتها معايا في الكلية ..البنات الفضوليات ..الله يـ...ماكانوش راضيين يصدقوا انها للصيع فقط ..
بنت خدتها وقالت لي : ممكن أشوف ..
كنت باكلم الدكتو فلم أُعِر ها اهتماماً ..
قرت اللي في قفا الكتاب "...والبنات اللعوبات في التلفون فقط الخائفات على الشرف والراغبات في الستر ..." رجعتها لي محتقنة الشنابر مع جملة مبحوحة : "شُكرا يا حسن."
شكرا يا هيمو .. انت كمان ..على الفرصة العريضة المطاولة دي في الرغي البائس ..
استنى ..
جايب لك جُملة من بنانا يوشيموتو ..أول ما قريتها افتكرتنا احنا الاتنين ..قصدي الاربعة ..
أهي :
"السعادة ليست أكثر من أن تعيش حياتك دون أن يُرغمك شيء على إدراك وحدتك "

bastokka طهقانة يقول...

مش لذيذ

البيتزا احلى

إبـراهيم ... يقول...

يااااااااااهـ ، إيه ده كلله يا جماعة ، أكثر عدد من التعليقات لبوست ( سد الحنـك) ، ألا تعد هذه مفارقة في حـد ذاتها !!! أنا متفاااااجئ فعلاً :)


ــــــــــــــــــــــــــــ

العزيزة نووني ، إيه الحلااااوة دي كلها ، والله فطستيني من الضوحك هيا فعلاً يا فندم بتتعمل بالسمنة، بس اللي معندوش ، يقول زيت ........
أمــا إجابتـك ع الأسئلة فبراااافو عليكي 8.5/10 ياااا نووني

ياللا شدي حيلك بقى ف الشفوي ، وإنتي تعدي مية مية

تسلمي
ـــــــــــــــــــــــــــــ
الست إنسانة ، نورتيني أنا وأنا ، إحنا بنسلم عليكي كثير قوووي ، وصدقيني كل حاجة موجودة بـس النفس يا أختشي ، وابقي عرفينا على السيد أخووكي ، أنا شاطر ف غسيل المواعين ، فكريني أبقى أكتب عنها ف الروقااااان!!!
نورتيني هنا و ف الحرية مول ، قصدي مدونة ، أديني شلتها خااالـــص عشان اللخبـطة
ـــــــــــــــــــــــــــ
العزيز أيمن ( راسبوتين) ، والله يا يامن مالااااقي وقت أكتب ، البوست ده كان جاهز !!!! ، أنا حقيقي مش عارف أقول لكم إيه !!!! ،شكلي باااايخ قووووي

بس هكتب ، يعني هكتب بعون الله

أنا كماااان سعدت بالتعرف عليك جـــدًا :)
ـــــــــــــــــــــ
مايـــكــل :
وأنا كمااااااااااااان :)

شكلك ما تعرفوووش سد الحنـك ده

إبـراهيم ... يقول...

بسووووم ، حمد لله على ســلامتـك يا جمـيـل ، تخيلي أنا كان بيسأل عليكي ، أنا طمنته إنـك رجعتي بالسلاااامــــة !
ممممممممممممممم ، الكسـل !!
أه ، أحلى من العســــل !!

فيه حاجة بقى ؟؟ ، جربيه بـــس ، وعلى ضمانتي !
ـــــــــــــــــــــــــــ

نووووفااااااااا بيه ، حمد لله ع السلااامة يا عم ، أنا قلت إنتا نسيتني خلااااص ، إيه ده كلللله !!!!!

هتعمله بنفسـك ، ده شيء يسعدني ، بالعسل الأبيض ، أنا جااااااااااي


أكيد طبعًا حلووووة قوووي فوائد الجوع دي ، تحس إنها دراسة ( علوميـــة ) يا مستر
منورني
ـــــــــــــــــــــ

رضوى أيتها العاشقـة ، نورتيني
صدقيني عادي جـــدًا ، مش عقاب يعني ، صدقيني طعمه حلو مووت ، وبعدين ده أسهـل أكل يتعمل ف أقل وقت ، ويدي أحسـنها نتيجة

إبقي جربيه برضـك

maha يقول...

سلام عليك يا ابراهيم
مش عايزة
ااقوللك مبطلتش ضحك من اول ما بدات اقرا البوست
انا كنت بحب سد الحنك لما كنت صغيرة بس لما كبرت شوية حسيت انه بيخنقني لما بكله

طيب ما كان فيه مكرونة ايه المشكلة لو كنت حطيت شوية ميه من الحنفيه علي النار وحبه ملح قد كام حباية صغيرين؟؟؟؟
و لا كان حصلت المعاناه دي
.....؛)

"فالوذج "
ياااااااه الكلمة دي بقالي سنين مسمعتهاش و ليها ذكري مسكرة برده - من سكر يعني - في بالي
...
نظرية بقي مهمة جدااكتشفتها من خلال كلامك بس نظرية هايلة بجد
"ماهي أي حاجة بالسكر بتبقى حلوة !! ( وده الغريب فعلاً ، إن السكر طعمه حلو !!، عين تلاقي الملح مملح ، والفلفل مفلفل ، لكن السكر حلو !! ) ....
"
تخيل فعلا عندك حق
:))))))


بوست جميل جدا و مع اني كنت جعانة و هروح اتعشي الا اني لغيت الفكرة و بقول ممكن نقضيها سد الحنك
:)

سلام يا ابراهيم
مها

Mohamed Al-Ashry يقول...

..
أهلا يا إبراهيم
أخيراً، حجزت لك كرسك في مطعم التدوين
..
صباحك ورد
..

أسوور يقول...

سد الحنك يا ابراهيم
ماشى
انت عارف الأكلة دى بتتعمل للأطفال الصغار وبيسموها سد الحنك عشان طعمها حلو وبتسد جوع الكبار وتسد جوع الصغار وتخليهم يبطلوا عياط

أما عن سؤالك الأول
فالإجابة ان الستات بتطبخ فى البيت أساسا كل يوم ومش معقول تطبخ كمان فى الشغل
مرة واحد قالى انتى بتطبخى كويس قوى اعملى مشروع أكل وابعتى ديليفرى للبيوت
قلتله يعنى يوم ما يبقى عندى وقت فراغ أطبخ برضه؟؟؟

أما عن السؤال الثانى عن الدليفرى .. ساعات الواحد بيزهق من أكل برة وبيحس انه بياكل حاجات بلاستيك

أما عن ليه الواحد بيجوع اصلا
دى حكمة ربنا زى ما العربية بتنور لما تعوز بنزين والا مش هتمشى

الدنيا دى فيها غريزتين من اقوى ما يمكن
الأولى هى شهوة اللطعام ودى للتاكد من بقاءك على قيد الحياة
الثانية وهى شهوة الجنس ودى للتأكد من بقاء النوع
هقولك أكلة سريعة
مية وتغليها وتحط المكرونة
بعد ما تتسلق تحط عليها علبة تونة
تبقى مكرونة بالتونة
وكل وادعيلى

Unknown يقول...

الحقيقه انت خدمتنى اكبر خدمه لانى يدوب دلوقتى كنت ناوى ادخل المطبخ و اطبخ

بس الحمد لله ربنا عداها على خير و خت بنصيحتك و طلبت اكل من اقرب مطعم بينى و بينك العصافير مش هتستحمل اكتر من كده


اما عن سد الحنك فاعتقد انه بقه اكله سياسيه و ليست اكله غذائيه

و اعرف كمان اكله اسمها سد الودان و تقفيل المخ و الغباء المتعمد


تحياتى

الدبور يقول...

طيب انت واكل سد الحنك و لا ايه ومش ناوي تكتب عن اللقاء واحلي حاجه كانت فيه اللي هو انا بكل تواضع مش تنسي تبقي تقول كلمتين حلوين كده عليا من نوعيه الشاب الواعد الفاقد الصاعد و الحاجات الحلوة دي
ربنا يخليك يا ابو خليل

تحياتي
الدبور

Memo يقول...

من الاخر كدا
كنت عملت الفراخ و المكرونه اهي حتا
افيد

ووفرت على نفسك الوقت ده كله
و بيني و بينك و متقولش لحد
انت تطلع الفرخه و تغسلها بميه سخنه اصل بيعدو يقولو بلاش ميه سخنه بس الميه مش هتقولك لا المهم اغسلها بملح ودقيق و انت بتغسلها تقطعها او تطلسئها المهم ما يبقاش في دم و خلاص
و ميه تغلي و شويه ملع و فلفل
و ارميها
اه
وحله تانيه فيها ميه مغليه و زيت و ملح و ارمي المكرونه فيها
و بالهنا و الشفاء
الرجاله احسن يقا عشان ملهمش في الطلسئه يا معلم
و تحياتشييييييييييي

حلم الحرية يقول...

لالالالالالالالالالالالا
نش ننكن
نش نعقول
(معلش لدغة في الميم)

ده انا ضحكت ضحك
ايه ده؟؟؟

بصراحة موضوع جاااااااااااااااااامد
انا بعد ما قريت الوصفة السحرية
حمدت ربنا علي اختراع الديلفري
ماله الديلفري
وحش الديلفري؟؟؟

والاكتر بقي
اني حمدت ربنا اني بنت
لاول مرة احس بفرحة غير عادية بنفسي اني بنت
احمدك يا رب

محمد مصطفى يقول...

إبراهيم إرحمنيييييييييييييييي مش كل مرة صوت ضحكي يوصل للجيران
البلوج لذيذ جدا
ملحوظة :-
" ساعات بتكتب حاجات جميلة يا بني ... إنت ييجي منك "
هههههههههههههههههههههههههههه

غير معرف يقول...

لعلمك سد الحنك ف حد ذاته أكلة حلوة ولذيذة
مش عارفة ليه بتتريق عليها لو سمحت احترم سد الحنك أكتر من كدة
لكن هذه الحالة ال(سد حنكية) يمكن تطبيقها علي أكتر من مستوي
يعني مثلا (والله لافلسفهالك) كتير بنبقي محتاجين نعمل حاجات مهمة وضرورية، ونلاقي نفسنا مش طايقين ولا قادرين غير علي حاجة هبلة وصغنونة
كتير ببقي عندي وقت وجهد واحتياج اوقات لقراءة كتاب ضخم او عمل مهم او.....والاقي نفسي مش جايلي نفس غير لفلاش او ميكي او اي حاجة خفيفة وسهلة الهضم

اوقات كتير بيبقي عندي فكرة قصة تحفة حتكسر الدنيا، والاقي نفسي بكتب تنتوفة حاجة مسلية..اوقات...
"أوقات بفوق ويحل عني غبايا..وأشعر باني عرفت كل الخبايا..وافتح بقي عشان اقول العبر، مقولش غير حبة غزل ف الصبايا..عجبي"

و........
أوقات بحب حاجات ، ميحبهاش غيري
يعني الحالة السد حنكية حالة معروفة وبتصيبنا كتير علي مستويات كتير يا جميل
مش كان قصدك كدة والنبي

soulmate يقول...

عارف اهم حاجه فى الموضوع انك كتبت الطريقه لانزى ما قولت ان اكتر الطباخين العالميين رجاله بس عامة فى اكلات سريعه كتير حتغنيك عن سد الحنك الى انا عارفه طعمه تحفه اصلا ولا اقولك ابقى قولى وانا اعملك اكله تانيه زى سد الحنك بالظبط

إبـراهيم ... يقول...

الأعزاء (جدًا) : نووني ، ياسمين إنسانة ، بسمة ، رضوى ، ريم ، بسكوتة ، مها ، ياسمين (سكاي لايت) ، ميمو ، مروة ، هناء >>>>> وأخيرًا مشمة .....

يعني إيه البـنــات يمتنعن ؟؟!!!


ثم بجد الله يكون ف عون اللي بتعدي التعليقات عندهم الخمسين و الستين !!!

الواحد منهم يكتب بوست ، ويفضل يرد عليه بقية الشهر !!!!

غير معرف يقول...

ابراهيم بيك!

أولاً أولاً

الله يسامحك يا جدع انت!

أنا مُت م الضحك

متخيلة حد بياكل اللعبكة اللي انت او انت عملتها دي

كارثة

سد الحنك جداً !

عشان تحرم تقول جعان تاني !

لا اله الا الله

عماله افكر مين فيكو اللي كَل ده بس!

ما علينا

اسلوبك مميز يا براهيم

واختياراتك غريبة وحلوة فعلا

هاجرب اعمل الأكلاية دي

بس مش ليا

قال الاكلة الوحيدة اللي على اسمها قال

ماهو اصل السكر مسكر
غرييييييييييييييييييييييييبة!!

الله يسعدك..

Amany Y. El-Saeed يقول...

جامدة الأكلة دي...أوعدك إني عمري ما أدوقها
هههههههههه

معجبتنيش...بيضاء فاقع لونها تسر الناظرين...لأنها مش في موقف تشبيه

Ratings by outbrain