أنت

في حياتي كلها أتوقع أن تكوني بذرة الضوء التي لا أدري كيف تنمو بداخلي لتنير اليوم، لكن أثرك أعجز ـ لازلت ـ عن التعبير عنه **** ، ولكنكِ تفرحين، وها أسنـانك تظهر .. ف تبتسمين :) وتطلع الشمس، هذه المرة ليس عنِّي بل عن جميل مرورك كلما حدث ... أمــــــــانـــــة عليكو أي حد يعدِّي هنا يترك تعليقًا .. ليستمر النور :)

الأحد، 4 فبراير 2007

أنا وأنــــــا ... خـالد علي !


في تدوينة سـابقـة أشـرت إلى أن خالد علي صديقي الشـاعر المغمور كتب قصيـدة توضح ، وفي شيء من الاختـصـار والشعر الجميل فلسفـة ( أنا وأنـــا ) ، ومش هقول لكم إني منذ ذلك الحين وأنا بطلب منه ( بلااااش بتحايل ، وبترجى ، وبكلمه ف تليفونات ، وإيميلات ، وماسنجرات ، و بلااااوي بيضا !! ) لكن المهم إن القصيــدة وصلت يا جدعاااااااااان ، قصيدة أنا وأنا للشاعر المغمور خالد علي ، زي ما انتو شاي فينو

انا ........وانا
ونايم
إيدي تتلفت
مكان دافي ..
ومين الليلة نام جنبي
واراجع كل احلامي
الاقيني
مافيش غيري
انا جنبي ..
( انا ) نايم
وانا نايم
وانا قايم لقيتني مشيت ..
وافكر ليه انا سابني
واكلمني وانبني
انا دايما بخالفني ..
بطنشني ..
بعاندني ..
وبخنقني ..
وانا صابر ومستحمل
بلا نفسي
واتاريني
نفد صبري
ماعارفني
وانا من امتي عارفني
ده انا من يوم كارهني
انا في دنيا
وانا في دنيا
ما نتقابل
وبحزن
قلبي يتحسر
ما اقف جنبي
أقومني
انا ناكر سنين العشرة جوايا
ندالة .. ولا خوف مني؟
ولا رافض أواجهني؟

وياما وقفت قدامي
ببص لشعري
لإديـــا
واركز حبة ع الياقة
ولا فاكر في يوم بصيت على عيني
ولا بصيتلي من جوة
انا غيري
انا هوا
ومين هوا
لا انا عارف
ولا هو
ودلوقتي انا رايح
وانا راجع
انا ماشي وانا واقف ..

ويتحير تراب الارض في خطايا
وتتقلب هموم الدنيا جوايا
وتتحول حياتي لدايرة
تتقسم تصير موجة
انا هاغرق
اكيد هاغرق
انا ...
انا باين...
انا غرقان ولا داري
انا فيني ؟
انا .........وانا برضه
بنتجمع
ولكني بقيت بره
انا ميت




هناك 10 تعليقات:

دينا فهمي يقول...

انا ناكر سنين العشرة جوايا
ندالة .. ولا خوف مني؟
ولا رافض أواجهني؟


الجزء ده عجبني جدا
مع اني مش من أنصار الشعر العامي

غير معرف يقول...

أنا بقى من أنصار الشعر العامي .. والقصيدة من القصايد اللي بحبها جدا.. :)
شكرا يا إبراهيم على نشرها

تحياتي

أحمد الحضري

ام مليكة يقول...

حلوة قوي القصيدة دي
انا معجبة بيك لانك منظم نفسك في التدوين وباحقد عليك عشان قادر تكتب كل يوم يا بختك
ويابختك بصاحبك

إبـراهيم ... يقول...

لالالالا ، لأ يا ديـنــا ما تحاوليش تزعليني منـــك ، ده إنتي أصلاً نااادرًا لما بتعدي هنا !!


العامية مش عاملالها أنصـار .....


معايا هتحبي شعر العامية ، مع المغامير خاااصــة


طب أنا براهن إنك ما قريتيش ( بايني كبرت ) لأحمد عبيد ، ولا مجنون لحضري


طب اصبري عليَّا شوية


إبقي تعااالي

إبـراهيم ... يقول...

أحمد باشا الحضري ... المغمووور الوحـيد تقريبًا اللي متابعني ، ومشرفني .....


تعرف بقى لما قريتها افتكرت ( تلقائيًا ) إيه ؟؟؟؟؟
افتكرت قصيدة بتقول :
بقول لك يا اللي ماشي هناك
وبتكلم
هتسمعني ، ما تسمعني

هقول لك كلمتين ، وامشي
بلااااش ...كلمـة

خلااااص ، امشي

أنا هبقى ونـس روحي ، وهسمعني


ما دي برضه معايا

تحياتي يا شاعر يا جمــــيل

^^^^^
القصيدة للحضري

غير معرف يقول...

انا اللى لفت نظرى حاجه واحده
خالد
انت تعرفه بجد؟؟؟
يااااااااااااااااااااااه
دى الدنيا صغيره قوى يا جدعان
افتكر ان اخر مره شفت فيها خالد كان تقريبا من خمس سنين...انا مش عارفه حتى هو فاكرنى ولا لأ
مش عارفه هو لسه بيروح النادى الأدبى فى مكتبة مبارك ولالأ
صحيت جوايا ذكريات كتير قوى يابراهيم
عموما تبقى تسلملى عليه
حتى وانا كنت متأكده انه مش هايعرفنى
ماعلينا

محمود عزت يقول...

جميلة القصيدة :))

حسام يقول...

بسم الله ماشاء الله، واضح يا إبراهيم إنك تتجه بقوة لإنشاء نافذة إعلامية جديدة للمغامير وليس ذلك فقط فواضح إن نشرك لصورة شاعر العامية التقيل خالد علي جابت مفعول سريع وأثبتت أولا إنه فعلا خالد علي وثانيا إن نادى أدبي مكتبة مبارك متفرع ومتشعب ومنتشر ونفسه كل طيوره المهاجرة ترجع تانى للنادى اللى إسمه بقه المغامير يا جماعة.
شكرا يا إبراهيم وسلملي عليك وعليك
حسام

إبـراهيم ... يقول...

دعـــاء ، إزيك ، وإزي جوووزك ..... منوراااني على فكـرة ، ياريت ماتحقديش ، ولا حاجة ، كفاية تقري ( :) ) بضم القاف المشددة وتشديد الراء ....


حالد هلي ( صاحبي ) المغمور ده مشكلــة بجد ، مشكلته الأساااااسية إنه (معمووووور ) بزيادة ، يعني مغمور قوي ، أنا تقريبًا مابشفهوش



إبقي تغالي كل يوم

إبـراهيم ... يقول...

وينكي الجممـــيـــلة ، أهلاً بيكي ...

يوصل إن شااء الله ، وبعدين هوا إنتي تتنسي ، وعمومًا هبلغه ، بس تقدري ترجعي تشرفينـا تاااااني ، ما دمتِ كنتِ من الصف القديم ، ومن مغاااريف طاااخ



طاخ بيقول لولك عووودي يا وينكي ، المغامير في انتظــــاارك



وتحيـة ، و حبـة

Ratings by outbrain