أنت

في حياتي كلها أتوقع أن تكوني بذرة الضوء التي لا أدري كيف تنمو بداخلي لتنير اليوم، لكن أثرك أعجز ـ لازلت ـ عن التعبير عنه **** ، ولكنكِ تفرحين، وها أسنـانك تظهر .. ف تبتسمين :) وتطلع الشمس، هذه المرة ليس عنِّي بل عن جميل مرورك كلما حدث ... أمــــــــانـــــة عليكو أي حد يعدِّي هنا يترك تعليقًا .. ليستمر النور :)

الثلاثاء، 2 يناير 2007

مدونـــــة .. ليــه ؟؟؟؟



هوا صحيح فيـه مدونيين سبقوني . . . !!!
بس أنا أختلف عنهم !
دي حقيقة واقعية ، و علمية ( في آنٍ معًا ) ، أختلف ليس ـ فقط لأني أول مدون (أعرفه) في العام الجديد 2007 ، ( وغالبًا من العشرة الأوائل في 1428) ...
ولكن لأني أختلف معهم / عنهم ( يا ولاااااد ) بما أحمله !!

أيوة أنا شااااايل فووووق دمااااغي كثيييييييير !!!
تخيلوا إنتو ربع قرن من الزمان ! يعملوا إيه ف بني آآدم !
ولعلمكم بقى مش أي ربع قرن ( لدرجة إني فكرت أسمي مدونتي دي ربع قرن ، و أعزم فيها كل الأرباع قرنيين اللي زيي ) ربع قرن شحططة و بهدلة ، مش ف المحاكم و الأقسام ـ لا سمح الله ـ لكن بين مصر / السعودية رااايح جاااااي !!!!! ، هتقولوا لي ، وإيه يعني ما نص الشعب المصري ، إن لم يكن ربعه ( هيهيهيهي ) سافر كده ، (( أنا شخصيًا أعرف مدونين أصحابي كبااار ف الكااااار كده )) ، بس لأ يا سادتي و سيداني ( أخو سوداني) . . . أنا أختلف عنهم . . . .
أكيييييييد أخ . . . تلف
لااااااازم أخ تـلف . . .
عاااااااااا رفين ليه
لأني اكتشفت وبعد ربع قرن من الزمان إن صوابعينك مش زي بعضها !!!
تفرد الكلام شوية . . :
بعد الصلاتو ع النبي :


الأول أيام ما كنت لسه بكتب قصـة ( تبت عقبالكووو ) ، كنت أبص ع العالم المطحونة الساعية وراء ( أو أمام) قوت يومها في وسائل المواصلات ، و الشوارع ، و خلافه ، و أقول لنفسي : أعط كل واحدٍ منهم قلمًا وورقة ، وستجد مبدعًا جديدًا ، بمعنى إن الناس دي كللللللللللللللها مبدعين ، وكتـاب ، وممكن قوووي يكون وسطيهم أدباء يغلبوا نجيب محفوظ ف زمانه ( فكروني أكتب بوست عنه ) ، لكن المسألة مسألة حظوظ و وقت ، و اكتشتاف للموهبة ، أنا دلوقتي بحسدهم ، لأنهم ليس لديهم لعنة الكتـابة التي حلت علي ( أنا ـ ولامؤاخذة ـ أمثالي ) !!! ، وكنت خلال هذه المقولة ، وهذا الزعم واثقًا أنه حتى لو كتب لي كل سكان مصر قصة واحدة ( شخصيات و مكان و أحداث متفقين ) فسنخرج بعدد ( كل سكان مصر ) قصص مختلفة عن بعضها ، لأن هناك لدى كل (بني آم) أسلوبه الخاص ، وبصمته المميزة . . .


واللي قالكم يخلق من الشبه أربعين ضحك عليكم ، ده حتى اليابانيين ملامحهم بتختلف عن بعضيها !! . . .
طب بصوا كده للشارع ، أنا نفسي واحد يقف 24 ساعة ف الشارع يلقط بكاميرا (يستحسن خفية ) وشو كل الذين يمرون أمامه ، أراهن بعمري لو لقط صورتين شبه بعض ! ! ! . . .
يبقى أنا مختلف ، ولا مش مختلف يا ولااد الـ ـ ـ. . . . مختلف طبعًا !!!

أبوووس إيديكم إنسو اللي ف الصورة ده ، ومحدش يقول لي كنت فين ، وليه ، وبتعمل إيه . . . عادي يعني ، الإنسـان ممكن يكون ف مكان ، بياكل يلااااقي ناس معجبـة بيه بتصوره !!! ، دي ضريبـة الشهرة يا اخواننــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــا

هناك 6 تعليقات:

غير معرف يقول...

الصورة دي بتقول انك كنت معزوم.
وعلى الإفطار..
في شهر رمضان..
وووو مبروك على المدونة

إبـراهيم ... يقول...

رمـضـان ؟؟؟ لأ ما حزرت يا عمو ؟؟

مين حضرتك :)

سوكــا يقول...

ناقص يافطة بس وتكتب عليها "زورونا تجدوا ما يسركم ..فنحن نختلف عن الاخرون "المهم ياسيدي
انا برضه مش عارفة ليه بارجح انها صورة في فندق فخم لاافطار في رمضان وشكلك رسمي وكانت جايالك دعوة وكنت حتاكل وقابلت ناس مهمين حنقر بقي لو مش اللي انا قصدي عليها - وانت فاهمني طابعا - تبقي حتة تانية غيرها امر طبيعي يعني ...والله اعلم يعني

إبـراهيم ... يقول...

إزيك يا سوسكـا ، لهو إنتي ... يا وزيرة السياحـة :)



لأ يا ستي ، ما حزرتي برضــك !!


يوميها ماكنتش لابـس كده !!

قصدي ف الصورة دي كنت بتغدى ( وش مطلع لسانه) ، وبعدين أنا مش قلت محدش يسألني !!


قلت ، ولا ما قلتش :)

منورااااااااااااانااا
وبالتوفيق

معايا .... إبراهيم

engineer moray يقول...

انا اقولت اجيبك من زمان بقي عشان اعرف ان ابراهيم في 2007 غير ابراهيم في 2013 خاللللللللللللللللص ^_^

إبـراهيم ... يقول...

أنا كده هبدأ أقلق!

Ratings by outbrain