أنت

في حياتي كلها أتوقع أن تكوني بذرة الضوء التي لا أدري كيف تنمو بداخلي لتنير اليوم، لكن أثرك أعجز ـ لازلت ـ عن التعبير عنه **** ، ولكنكِ تفرحين، وها أسنـانك تظهر .. ف تبتسمين :) وتطلع الشمس، هذه المرة ليس عنِّي بل عن جميل مرورك كلما حدث ... أمــــــــانـــــة عليكو أي حد يعدِّي هنا يترك تعليقًا .. ليستمر النور :)

الجمعة، 5 يناير 2007

Fire Fox نحيييكم

طيب ، في البداية لأعترف إني كنت كتبت (بوست) قبل دي ، أون لاين ، و إن الفاير فوكـــس ( حبيبكم ده ) قفل المتصفحات كلها ، مرة واحدة ، بعد إنذار ملحقتش أشوفه ، لكن يذكر برضه ( للراجل ) إني بمجرد ما استعدت فتحه رجع لي الصفحــات اللي كنت فاتحها مجددًا ، يعني محترم ، محترم :) . . . لأ ، ووجدت إنـك لو إنتا أصلاً هتفتح على صفحة تانية ، هتلغي لك الأولانية ، لالالازم ينبهـك ، ويبعت لك رسـالة مهذبــــة :
بُصوا كده الرسـالة المهذبة دي بتقول إيه :
خللي بالـــك ( يا ابني ) ، إنتـا كنت بتعمل حاجات ( أيًا كانت بقى ) ، ولم تقم بحفظـها ، متأكد إنـك عاوز تسيب الصفحة دي ، ولا هترجع ف كــلامـك
فأنتا تقول يوووه ، كويس والله ، خدت بالي ، وتتدارك الموقف بسهولة ....
غير إن المفأجة أصلاً إنـك مش محتاج تفتح أكثر من صفحـة فاير فوكـس ، هيا صفحة واحدة ، و الباقي ف تابز جديدة ممممممممممممممممممممم ، الموضوع يطول شرحـه !

هذه ليست الميزة الوحيـدة ( بالتأكيد ) في المتصفح الذي أصبحت الآن أطل عليكم من خلاله ، لقد بدا لي ، ومن خلال تعاون الأصدقاء ( الله يجزاهم خير ) إن اللي ما نعرفوووش أوقات كثيييير بيبقى أحسن من اللي نعرفه ، وذاللنــا بقاله (عشرين سنـة ) ليس في الموضوع شبهة سياسـة بالمنــــاااسبـــة ، فأنا أتحدث عن الإنترنت إكسبلولر ( وعندي دلااااائـل كثيرة على ما أقول ) ، وبعدين يبدو ( يا جماعة ) إن صاحبنـا إيااااه ( خلينا نسميه المتصفح اللي ما يتسمااااش ) بدأ يعدل من نفسه في إصداراتــه الجديدة ( مش ابنه ، لأ إصدار جديد ، بس بنفس الإسم !! ) و ذلك تبعًا لما وصلني من الأخ عبقرينو ف عشرينــــات ، الجميل إن في نفس الموضوع شخص ( واااضح إنه خبرة ، وكويـــس قووووي ) بيقول إنه عنده المميزات دي كلها ف الفاير فوكـس ( راجل مجرب بقى ) ، لأ و إيه الأنكى والأدل ، إنه بيدعو لنـظـــام تشغيل جديد ، غير نوافذ الشائع ، و المتعارف عليه في مصر و الدول العربية !! ، بيقول ربنا يتوب عليكو من ويندوز !! ، و اشتغلوا بقى على الـ. . . . لينوكـس ....

من موقعي المتواضع هنـــا ، أدعو لحملة أخرى جديدة ، متطورة ، للثورة على ويندوز ، و كل أنظمـــة ( التشغيل ) المتخــلفة . . . ونــشر و استخـدام أنظمــة تشغيل متطورة ،،، بجد ... اتخنقنـــاااااااااااااا ، ولا إيه ؟؟؟؟

بقي أن أشكر اصدقائي ( الثوريين الجدد ) ، و على رأسهم هدير ، لأنـها حاولت تبعتهولي أكثر من مـــرة ، و طلعت مجربة ، وعارفة و قالت لي إن الفاير فوكـس كويس ، و مالوش اي أعراض جــانبيـــة !! ، ثم صديقتي نـهـاد اللي بعتت لي الرابط ، اللي هتلاقوه أسفل هذه التدوينة .....
و صباااااااح الفُل

مـــــعًا نحو الفاير فوكـــــس

ملحوظتين ع السـريع : 1ـ مكنتش ناوي أكتب البوست دي خااالـــص ، بس لقيت واااجب برررضـه
2 ـ فيه بوست كنت كاتبه ، ولغاااية دلوقتي ما نزلتوش ، على الله ما أكونش بتقل عليــــا !!!
3 ـ ( دي بره الملحوظتين أعتقد واااضح ) ياريت كل الناس تنزل الفاير فوكـس ، و على ضمانتي أنا ، و أنا

هناك 3 تعليقات:

غير معرف يقول...

كويس ..تمام
يعني انحلت مشكلتك اللي كنت بتعاني منّا في البوست اللي فات

وعلى فكرة شكلك إنسان ماهر جداً فـ صنع الإعلانات لدرجة اني أفكر جدياً أسوي مثلك و أنزل هالمتصفح الجديد:) ـ

Heba Al_Menshawy يقول...

الفاير فوكس تبع مين .. المفروض تاخد عمولة على الدعايا اللي عملتها دي متضيعش حقك :D
بس على فكرة انا منزلة الفايرفوكس وكنت باستخدمه لما الاكسبلورير يقعد يطلعلي ايرور .. بس كان بيضايقني في المشاركة في المنتديات صحيح هو اسرع في تحميل الصفحة عن الاكسبلورير بس الحاجات الخاصة بالخط والالوان والكلام دا كانت لازملها طريقة معينة كانت بتستفزني

إبـراهيم ... يقول...

السيدة الفاضـلة ( المخنوقة ) كلـنـا ذلك الرجل ... و على الله الفاير فوكـــس يعجبـك

تحياتي ، وابقي طمنينا عنــــك

Ratings by outbrain