أنت

في حياتي كلها أتوقع أن تكوني بذرة الضوء التي لا أدري كيف تنمو بداخلي لتنير اليوم، لكن أثرك أعجز ـ لازلت ـ عن التعبير عنه **** ، ولكنكِ تفرحين، وها أسنـانك تظهر .. ف تبتسمين :) وتطلع الشمس، هذه المرة ليس عنِّي بل عن جميل مرورك كلما حدث ... أمــــــــانـــــة عليكو أي حد يعدِّي هنا يترك تعليقًا .. ليستمر النور :)

السبت، 6 يناير 2007

صــبــاااح ... الــنــيـــل !!

أول حـاجـة شكرًا لسـمـراء النـيـل ، و العزيزة مي على تعليقهمـــا على الصورة ... مجـــردة ، كم كان ذلـك جمـــيلاً !! ، أنا قلت أجرب أحط الصورة الصبح ( حيث رأيتـه ) وأكتب عنه بالليل ، حيث أتذكــــره !


ذلك الحبيب المجهول* ، أعتقد أني الآن كلمـا نظرت إلى صفحتـه طارت الكلمـات من رأسي مرة أخرى !!!، أي شيء

أي ســـرٍ فيـــك .. إني لســت أدري ، كل ما فيـــك من الأسرار يغري ...

لأقول لي حقيقة أني قد لا أتبينه كثيرًا ، ولكن لا أعلم لماذا في أوقات يبدو ناظرًا ( شاخصًا) إلـي ، بالأمـــس ، وبعد أن ظللت جليس البيت (مرغمًا ) لمدة يومين مررت عليه (مساءً بالمناسبة) أطللت عليه ، وبين زحـام الناس في قصـر النيل انتابتني قشعيريرة ليست الوحـدة أو البرد سبب فيهمـــا ، بل إنـه هو !!! هـــل كان يـرد عليَّ عندمـــــــا قلت له بصدق ، وأنا أتأمل انعكاس أضواء المدينة على صفحتــه (لقد اشتقت إليـــك ) هل قال : وأنا أيضًا !!! أم أنني كنت واهم !!!ه

كم يبدو لي هذياني هـذا (حتى) الآن حقيقـــــــــة !!ه
النيل

مــاذا ؟؟ ، صفحـة من الميــاة المنـسـابة ، ذات اللون الأسود (الآن غالبًا) !! او الأزرق ، أو الرمادي ، صدقوني لم يعد يهمني تمامًا، كل ما أدركه منه أنه النـيـل ، وأمر به يوميًا (بحكم عملي) وأختـار أن أمشي بحذوه متأملاً ، لا أعلم كيف يأسرني ، يجبرني كثيرًا على الصمت ، وفي وقت الضيق أود لو احتضنته ، حتى يبتلعني !!! ما كـل هذا الهدوء
بداخله ، و الصخب الذي يرمقه بسكونٍ من حوله !!
النيـــــل ! كيف يمكنني أن أبثه شجوني حقًا ؟؟

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

طب أنا ولا شـاعر ولا (نيـلــ)ــة ، أموت وأفهم إزاي ده بيبقى مُلهم ، افتكر مـرة خالي خدني ع النيـل ، والجو كان حلو ، كان لسـه بادئ يعرف
إني بكتب ، وقال لي ياللا اكتب ، النيل قدامـك أهه ، يوميها قعدت أبرق ف النيـل ، إنه يطلع مني شطـر ، ولو مكسور !!!! ، ولا الهوااااااااا
أنــا أصلاً مش بعرف أتكلم قدامـه !! ، هوا أنا بخاف منه ؟؟ وأخاف منه ليه ؟؟ ، ده حتى البحر يخوف أكثر منه ....
ده هااااااااادي جدًا ... و حلوووو قوووي .... ، بـس ليه ؟؟؟؟

واحدة أعرفها مش من مصـر
لما عرفت إني من القاهرة قالت لي سلم لي على النيـل !!، يا ترى كام واحد مصري بيسلم ع النـيل ؟؟
أختي (إيمــان ) ربنــا يخليهـا ، ولا بتكتب شعر ، ولا ليها ف الأدب أصلاً ، وكانت كثير بتقرا حاجاتي مجاملة ( رغم إن مصارحة عجبتها) كانت بتحب تعدي جنب النيل كثير ، وتهتم قووووي تبُص عليه وهيا رايحة الكليــــة !! ، وتسلم عليه ، كانت بتقول لي إن دي أحسن حاجة بتعملها .......

النيل !

إيه بقى ؟؟؟؟
مش عارف ! بجد !! ، وياريت اللي يعرف يقوووووووول


ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
* مين اللي حبيب مين ؟؟ ، مش عــارف برضه !!
** بالمنـاسبــة شفته ف المنصورة ، وف القناطر كان أكثر صفاءً ، وهدووءًا ، وروعـــة ! لم يبد ساخطًا كما رأيته في الجيزة تحديدًا ... يااااااااااااهـ
*** أي صورة للقاهرة لااااازم يبقى فـهـا النيــل ... شيء رااائع بجد
ربنــا يخليك لينــــــــــــــــا ........... مكنتش أعرف إني بحبك قوووي كده


هناك 8 تعليقات:

smraa alnil يقول...

اقولك
انا بعشق الرماديات
وصورتك دي خلتني اشوف لاول مرة النيل بلونه الرمادي الهادي
والسماء الرمادية في وضح النهار
بجد صورة تحفة وريحتني اوي

Mai Kamel يقول...

اي حد بيمشي على كوبري الجامعة لازم كل السي تي ايه الاقيه اتحودوا اليمين يمين والشمال شمال والسواق يخطف بصه ع النيل ويكمل سواقته..
للاسف على الرغم من كل الزبالة اللى بتترمي فيه بس شكله خرافي

غير معرف يقول...

ساعات يا برنسى وانا رايح الكلية وببص على البوب الكبير باتساءل لو كنا فعلا سيبنا وادى النيل مزروع وعيشنا بعيد عنه.. وعيشنا فى الصحرا وما سكناش جنب النيل..
يا ترى الشعب المصرى كان هيعمل ايه ساعتها.. من غير ما يشوفه كل يوم.. ويشم نسيمه كل يوم الصبح قبل الشغل او وهو راجع ساعة العصارى واشعة الشمس الذهبية تلقى اشعتها على الاشجار والجناين.. كنا هانعمل ايه من غيرك يا بوب يا كبير
يا نيلنا العظيم..

مَلَكة يقول...

أنا بقى على الرغم من إني بعشقه
إلا إني مبحبوش رمادي
خاصة أما أكون معدية عليه لوحدي
بيعكس رماديته على السما وبحس إن كل حاجة بتجبرني إني أكتئب وقتها
ده في حالة إيه قولنا؟
إني أكون لوحدي وقتها
في حالات أخرى لأ
أصلا محدش سألني عن حالاتي أنا دلوقتي إيه اللي جاب سيرة الكلام ده كله؟
ما علينا

النص بتاعك يا إبراهيم مش بجاملك والله لو قلت إنه أحسن حاجة قريتها عن النيل
مشوفتش حد بيوصفه كدة
تحياتي ليك يا"سيد"ابراهيم:)

همس الليل يقول...

شوف انا مش من مصر انا من اسكندريه وبعشق البحر بجنون
مش عارفه هل احساس النيل زى البحر ولا لاءه
بس حبيت حبك للشىء نفسو واسلوبك

إبـراهيم ... يقول...

أحمد( باشا ) عـلاء :
نورتني ، السؤال ده بيتردد على أذهاننا ( أكيد) كثير ، هنعمل إيه لو ما اتنيلناااش ؟!! ، و تنيل ، أي شاهد النيل ، بالمنـاسبـة

واااضح إنـك كنت رااايق

ولا إنتا على طول ؟؟؟

تحياتي

مـحـمـد مـفـيـد يقول...

اول مره ادخل عندك ولاقيت حاجات جامده اوي
اتمني التوفيق لك لانك مميز حقا

Heba Al_Menshawy يقول...

النيل دا نعمة بجد
كفاية انك تقف على الكوبري تتفرج عليا ساعة المغرب .. منظر رائع واحساس اروع
بس للأسف احنا اللي مش عارفين قيمة النعمة دي وبنسوأ شكله
دايما برة يوصف مصر بالنيل والاهرامات.. هي دي مصر بالنسبة ليهم ليه بقى حتى الصورة الكويسة بنسوأها

Ratings by outbrain