أنت

في حياتي كلها أتوقع أن تكوني بذرة الضوء التي لا أدري كيف تنمو بداخلي لتنير اليوم، لكن أثرك أعجز ـ لازلت ـ عن التعبير عنه **** ، ولكنكِ تفرحين، وها أسنـانك تظهر .. ف تبتسمين :) وتطلع الشمس، هذه المرة ليس عنِّي بل عن جميل مرورك كلما حدث ... أمــــــــانـــــة عليكو أي حد يعدِّي هنا يترك تعليقًا .. ليستمر النور :)

الأربعاء، 24 يناير 2007

بتعمــل إيه ع السرير !!



بيقولوا إن : النصيحـة الصح × الوقت الصح ، وبعدين يقوموا قايلين :
ما تتعودش تاكل ، أو تشوف التلفزيون ، وانتا نايم ع الســرير ... ( ويبررون قائلين) لأن المخ اتعود إن السرير للنوم ( وهذا يؤدي إلى ) مما يجعل نومـك أعمـق !! . . .

و أنا اللي بقووووول ، أتاريني بقالي (قرن) مش عارف أنـام أعمق ده خاااالــــص !!! ، أنا تقريبًا ( على كده ) عُمري ما نمت أصلاً !!!
أفتكر أيام ( العذاب و الضنـا) ، كنت بذاكر ع السرير !! ، مش عارف مذاكرة إيه دي ياخويا !! ، مكنش عندي مكتب بقى ( بطلوا العقد بتاعتكم دي ) ، ومتعة القراءة عندي بتبقى ع السرير قطعًا ( ولعل ذلك يبرر استقرار أكثر من كتاب ع السرير وإن علاهم التراب ) . . .
( هههههههههههههههههههههه)

تلاقي المسكين ( مخي ـ ده لو لسه فيه يعني ) ، يقول هوا إيه : هيقرا دلوقتي ، فيروح مبرمج نفسه على إبراهيم اللي بيقرا ، وأنا بقوووول أنا ليه بحلم بــحاجات غريبة ! ، أتاريه ، مش بيبقى عامل حسابه ياعيني !! ، لأ و أنا عمري ـ فعلاً ـ ما أديته عقاد ناافع ، ده ف عز ما ببقى عاوز أنام ، بمسك كتاب ألاغيه ، وبعدين أروح ف سابع نومه !!
يا عيني يا مخي ، وتلاقيه ما بيفتكرش إني نايم إلا ف نص النومة ، ولا حاجة !!!
فعلاً يا جدعان ، لا ينكر عاقل أهمية النوم للبني آآدم، وإلا ما كنَّاش أول ما الواحد مننا يصحى ، نقول له ( صح النوم) ، ماهو لو غلط ، كنا هنقول له ، لكن فعلاً النوم صح ، صـــح جــــدًا . . .
و عشان تنام كويس ، لاااااااااااازم تركز قبل النوم ، إنك هتنام ، وبعدين يا أخي حاول تنام وإنتا نايم ، وأول ما تقوم تصحى على طول ، بستغرب من الناس اللي وهيا نايمة ما تنامش دي ، واللي يكلمني و أنا ف الحلم !!!، طب يعني أكلمك ، ولا أكمل الحلم ! ، خلااااااص الحلم بيبقى فات !!!
أعرف ناس من مقدسي النوم بيعملوا تليفوناتهم (صامت) وقت ما بيناموا، أنا بقى متعقد ، بحط التليفون جنبي !! ، وخليه يررررن !!
بس يقول لي ما آكــلش ، ولا أتفرج ع التلفزيون ع السرير ؟؟ ، طب أنا أعرف ناس بتشتغل باللاب توب ( اللهم حسـد يعني ) ع السرير، و تشات ، وتعمل كل حاااجة ع السرير، وما ( باسكال و يوهاف جوت ميل ) عنـا ببعيد !!!
يعني كل البشر دي غلط ؟؟!!!
نركز ف الـنوم ،
طب أنا هروووح أنــــــــــــاااااااااام بقى ، و أبقى أقول لكم ركزت ، ولا النوم جه مـغبـــبببببــــش !!!
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


هناك 11 تعليقًا:

Noony يقول...

هو سؤال واحد بس. مين بيعيش في غرفة زي دي؟ هي قابلة للاستخدام الآدمي أصلاً؟
بقوا سؤالين مش سؤال واحد...أسفة

مش لازم تركز انت عايز تعمل اية المهم انك تكون عارف انت بتعمل اية...بسيطة أوي
وارحم مخك شوية
:)

سلام

Heba Al_Menshawy يقول...

السرير بالنسبة ليا مملكة .. تقريبا كل حاجة بعملها وانا قاعدة على السرير .. صحيح على بالليل بتعب على ما انضفه واشيل كل الحاجات اللي عليه بس يهون طالما برتاح كدا .. الا باستثناء لما آجي اقعد على الكمبيوتر لازم غصب عني اقوم .. هههههههه اللهم لا حسد للناس اللي عندهم لاب توب .. انا مش عندي


على فكرة ودي عن تجربة لما تبقى بتقرا حاجة ومركز فيها اوي ومندمج معاها قبل ما تنام كتير اوي بتحلم بيها

:)

مُزمُز يقول...

أسلوبك مسخرة خلاني شرقت من كتر الضحك

أنا أساسا حياتي كلها عالسرير
القراءة والكتابة والمذاكرة والتلفزيون والكومبيوتر والأكل أحيانا كتيرة وأحيانا بقى بنام عالسرير

يحيا السرير
سلااام

همس الليل يقول...

حلوه بجد
عارف انا بعمل كل حاجه على سريرى اكل نوم مزاكره اى حاجه طبعا دا ان الى نوم اصلا
انا كائن خفاشى من الدرجه الاولى
دا بيقولو عليا كدا فى البيت انا كنت بنام الصبح واقوم بيلل دلوقتى ولا صبح ولا ليل
ممكن اقعد 3 ايام صاحيه والله بستخسر انام
كل سنه وانتو طيبين بئا عشان انا هييست بقالى يويمن منتش

raspoutine يقول...

على فكره انا الاوده بتاعتى وبتاعت واحده اعرفها كويس زى دى بالظبط
ومسمينها اوده الديناصورات



وبعدين اماكنالتركيز كتر اوى اوى
انا اعرف واحد ما بيعرفش بيركز الا فى التواليت




انا بقى والله معرفش انان الا على الارض
يعنى اشيا المرتبه وارميها على الارض وافرش عليها بطاطين ومليان وانام


واخواتى البنات يصوتو منى
طيب والله لصورهالك المره الجايه



ايمن فاروق

إبـراهيم ... يقول...

مممممممممممممممممم

إجابة واخدة بـــس ، لهو إنتي فِكرك إن دي ( أوضتي ) أنا فعلاً ؟؟؟ ، ده إنتي تبقي متفاااائلة قوووي ،،،


أما صلاحيتها للاستخدام الآدمي ، فيسئل في ذلك الكائن اللي بيعيش فيها ، ويستخدم اللاب توب ، ويشاهد التلفزيون ... أعتقد الزرافة !!!

أرحم مخي :)


حـاضـر

بعد كده قبل ما أنام بنص ساعة هجهزه :
خللي بالك هقوم أنام دلوقتي ، هاااه ، واخد بالك ، أنا قايم أنام ،( وأنا رايح للسرير ) أنا رايح فين : أنام ، ( وأنا بنام) ( حتى و الكتب جنبي) أنا بعمل إيه دلوقتي بنااااااام ....


تقريبًا هعيد برمجته من جديد ...

ولا أقول لك أنا هبقى أفرمته ، وأنزل عليه البرنامج بتاعي

ههههههههههههه
فاير فوكس

إبـراهيم ... يقول...

هبـة : إزيك ، الحمد لله تمام ، الله يخليك ، طب و عاملة إيه كده .....
آآآه ، نورتي ...


لأ لمبـة إيه ؟؟ أنا طافي النووور


هههههه
اللهم حسـد للي عندهم لاب توب يا صديقتي ( أي نعم واحد صاحبي ناوي يشتري واحد ) بس أقر عليه برضك
....


أما بقى إنـك تحلمي باللي كنتي بتقريه دي ، فدي عاوزالها بوست لوحدها ، أنا عمري ما حصل لي كده !!!


وبعدين ده مش بيبقى حلم غالبًا !!!

saso يقول...

الحل السحري
نوم اللي زيي anti لل
اتعب نفسك اوي اوي تنام علي طول من غير ماتفكر..موضوع المكتب 8ساعات واحيانا 10 والكومبيوتر في البيت دة خلاني بطبوطة مش باتحرك وبنام بصعوبة بعد ما احل كل مشكلات الأرض والمشتري
اتعلمت بقي قبل مانام بساعة كده اعمل اي حاجة متعبة باوضب صندوق الدنيا الساعة 12بالليل ولا كأن في بنية نايمة علي السرير اللي جنبي..بس هيا عارفة كده احسن مافضل متنحة للسقف لحد الصبح والعب بالاباجورة


برمجة المخ بقي دي فشلت تماما بيمشي بارادتة الخاصة برضة..يابني هنام يابني في شغل الصبح ابدا ابدا لا يمكن
كده طييييييب..هافضل اجري واتحرك لحد ما تستسلم
بيستسلم ماتقلقش
:)

saso يقول...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
Dalia يقول...

السرير ده فعلا مملكتى
و احلى حاجه القرايه على السرير قبل مانام
و بعدها الاحلام اللذيذه اللى بدخل فيها جوه الكتاب اللى كنت بقراه
و برضه موبيلى مش بعمله سايلنت و بحطه على المخده جنبي
انا عارفه ان مافيش حد بيعبرنى و مابصدق حد يتصل بيا
لووووووووووووووول

غير معرف يقول...

باركيه ولا .. قنال تكس .... أو سيراميك .

Ratings by outbrain